Hoeveel moet een omroep betalen om een tekenfilm van ± 30 minuten uit te zenden?

Neem bijvoorbeeld the Simpsons of Southpark. Wat zijn gangbare tarieven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Daar is geen zinnig antwoord op te geven.
Omroepen in landen met veel inwoners betalen meer dan die in kleine landen. Vervolgens worden kortingen gegeven op hele series en packages met ander materiaal van de rechthebbenden. Tenslotte is de prijs omgekeerd evenredig met de leeftijd van het materiaal.
14 jaar geleden
Geen idee voor Nederland maar ik kan je wel een idee geven wat The simpsons kosten in de VS voor een adverteerder per 1000 kijkers. Dat is namelijk tussen de 20 en 40 dollar voor een advertentie van 30 secondes. Nu word er per aflevering 9 minuten lang reclame in totaal uitgezonden. Dus het levert aardig op...op basis van 30.000.000 kijkers 540.000 dollar per aflevering.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het paradoxale is overigens dat voor reclame the simpsons online meer opleveren dan op televisie. Namelijk 60 dollar per reclame.

Anyway wat zal de serie dan zelf waard zijn. Ik denk dat in Nederland 300.000 mensen kijken gemiddeld. Dus dan kom ik op circa 54.000 aan reclame inkomsten. Ik denk dat het neerkomt op tussen de 5 en 10.000 per aflevering voor nieuwe seizoenen. Oudere seizoenen zullen een stuk goedkoper zijn.