Welke frequenties maken vliegtuigen gebruik van?

Ik heb Rotterdam tower op 118.200 staan maar op welke frequenties kan ik de toestellen blijven volgen tot aan België als de vluchten kaam van Rotterdam naar malaga ?

5 maanden geleden
in: Radio

Antwoorden (1)

Na de start wordt een vliegtuig dat richting Malaga gaat in theorie eerst overgezet op de verkeersleiding van de naderings- en vertrekroutes in het naderingsgebied aan de zuidkant van Rotterdam. Die afdeling heet Rotterdam Approach en werkt op frequentie 122.990.

Zodra de eventuele ‘conflicten’ opgelost zijn met vliegtuigen die Rotterdam als bestemming hebben zet Approach het vertrekkende vliegtuig over op de afdeling van Amsterdam Radar die het luchtverkeer tussen Rotterdam en de Belgische grens overziet. Die spreekt de verkeersdeelnemers toe op 123.850.

In de praktijk komt het ook best vaak voor dat er eigenlijk geen naderend luchtverkeer is dat onze klimmende vertrekker op precies dát moment echt in de weg zit, en het gebeurt zodoende regelmatig dat een zojuist gestarte vlucht door de man of vrouw van Rotterdam Tower (in overleg met Rotterdam Approach) in één keer overgezet kan worden naar Amsterdam Radar op 123.850.

Boven West-Brabant zal de vlucht vervolgens door Amsterdam Radar al snel overgezet worden naar Brussel Control op 127.230 (soms eerst nog even naar 128.805, eveneens van Brussel Control).

Pakweg ergens ten westen van de stad Brussel, bij het naderen van het scheidingsniveau van het lagere en het hogere luchtruim zal de bemanning om nog hoger te mogen klimmen vervolgens contact opnemen met de verkeersleiding die het hogere luchtruim boven België regisseert: Maastricht Radar op 135.980.
5 maanden geleden