Waarom draait de radio veel dezelfde nummers?

Het valt me op dat veel radiostations heel vaak de hitlijsten van de afgelopen maanden herkauwen. Het zijn altijd dezelfde nummers met tussendoor een klassieker uit '00 en een halfuur later hoor je alweer exact dezelfde afspeellijst. Hebben radiostations contracten met de muzikanten wiens muziek ze uitzenden? Er is immers keuze uit miljoenen liedjes, maar ze draaien altijd dezelfde. Hoe kan dat?

3 jaar geleden
in: Radio
3.1K

Antwoorden (1)

De meeste radiostations zijn commerciëel. Bij dat soort stations zijn de aandeelhouders belangrijker dan de luisteraars. Het enige dat telt zijn de luistercijfers, maakt niet uit hoe je dat bereikt. De meeste stations huren 'specialisten' in om de muziek te 'schedulen'. (zo heet dat).
Voor die klus gebruiken al die specialisten dezelfde dure software. De fabrikant van de software belooft je gouden bergen. Alle stations gebruiken dezelfde specialisten, die op hun beurt met dezelfde software dezelfde plaatjes uitzoeken. Dus niemand draait muziek die ze zelf mooi vinden. Het gaat om het verdienmodel.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
Die plug-cultuur bestaat al meerdere decennia...