Hoe worden luistercijfers van de radiozenders gemeten?

Bij televisieprogramma's doen ze dat met een kastje. Hoe doen ze dit bij radiozenders? Ik weet dat het niet mogelijk is om radioprogramma's apart te meten.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Radio
4.1K

Het beste antwoord

Meting via logs, vragenlijsten en mediawaches.
De werving van het panel dat middels logs (dagboeken) deelneemt aan het Nationaal Luister Onderzoek is opgesplitst in twee delen: werving middels telefonische RDD (Random Digit Dialing) en werving uit het GfK Online Panel (Access Panel).
Vanaf 2012 is er naast het radiologpanel ruim twee jaar een meterpanel actief geweest. Het doel van de meter was een detaillering van het luistergedrag naar minuutniveau, inzicht in reclamebereik en leren voor de toekomst. Maandelijks droegen 400 respondenten gedurende een periode van twee weken een Mediawatch. Voor het bepalen welke radiozender bij elke respondent op welk moment hoorbaar was, werden de geluidssamples uit het horloge vergeleken met het geluid van elke radiozender uit de meting.