Waarom nieuwsberichten op het hele uur?

Alle radiozenders zijn rond het hele uur hetzelfde geprogrammeerd: vijf minuten vóór beginnen ze dezelfde reclames uit te zenden, op het hele uur een pieptoontje, daarna wordt overal hetzelfde a4-tje van het ANP met berichtjes voorgelezen, daarna weer een blokje reclame, en pas om 5 over wordt er weer inhoud uitgezonden.
De enige die zich daaraan onttrok was Arrow Classic Rock. Die liet vaak de muziek over het hele uur doorlopen en sloeg het afgezaagde nieuwsblokje vaak over.
En Arrow is failliet.
Zijn de zenders zo geprogrammeerd om de reclame omntontkoombaar te maken en de inkomsten eruit een beetje te verdelen onder elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Nieuws op het hele uur is inderdaad een vastgeroeste traditie. Vroeger (meer dan 20 jaar geleden) had je alleen publieke landelijke radiozenders Hilversum 1 t/m 4. Daar hoorde je op het hele uur zes korte pieptoontjes, ook wel de 'pips' genoemd, gevolgd door de "Radionieuwsdienst verzorgd door het ANP".

Het tijdsein is inmiddels gereduceerd tot 2 korte en 1 langere piep en het ANP is op de publieke landelijke zenders (Radio 1 t/m 6) vervangen door het NOS Journaal. Het vaste tijdstip van het hele uur is gebleven. Een reden hiervoor kan zijn, dat bij de verdeling van zendtijd tussen de publieke omroepen de koek makkelijker verdeeld kan worden in hele uren.

Overigens heeft Sky Radio in 2005 het nieuws enkele minuten vervroegd. Een goede zet, omdat muziekliefhebbers op het hele uur bij andere zenders wegzapten naar dat ene station waar niet gepraat werd. Maar volgens mij is Sky nu weer terug in het oude patroon. Misschien wel omdat ze hun luisteraars aan het eind van het uur als eerste weer wegjoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goed gezien dat klopt... +1

Is allemaal afgesproken werk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is confentie. Het roept een verwachtingspatroon op wat er voor zorgt dat iedereen weet wanneer er nieuws wordt uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien de belangrijkste reden: Omdat het blijkt te werken. De luisterdichtheid bij die zenders is op het hele uur het hoogst.
AWM
14 jaar geleden
Het Ministerie voor OC en W en het Commissariaat voor de Media hebben regels en beleidsrichtlijnen opgesteld regels voor het uitzenden van programmaonderbrekingen. Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik meende dat elk uur de naam van het station moet worden genoemd, opdat mensen weten naar welke zender ze luisteren.
Dat het nieuws steeds op het hele uur wordt uitgezonden, lijkt me een combinatie van regels en richtlijnen en concurrentieoverwegingen: "Dit is het ..-nieuws op Radio X (...)" geeft de naam van het station en een herkenningspunt, en mensen die het nieuws willen volgen weten precies wanneer ze moeten in- of overschakelen.