Ik wil gitaar leren spelen, totaal geen ervaring, ik ben van plan me vooral bij rock te houden... moet ik dan een elektrische gitaar pakken? en waarom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Antwoorden (7)

Als je geen ervaring hebt maakt het niets uit of je electrische of akoestische gitaar gaat leren spelen. Het hangt puur af van jouw voorkeur. Ik zou zeggen zoek eens op youtube filmpjes met als zoekopdracht "acoustic guitar" en "electric guitar" en kijk wat je mooier vindt.

Gezien je van Rock houdt denk ik dat electrische gitaar een logischere keuze zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste beginnen met akoestisch spelen. Zo leer je strakker en beter gitaar spelen. Je kunt op korte termijn altijd nog een elektrische gitaar kopen, maar als je op een elektrische gitaar begint, loop je over het algemeen een hoop mis.

Vergeet niet dat de quote "op een oude fiets moet je het leren" niet opgaat voor gitaar spelen. Flutgitaren spelen namelijk zodanig flut dat je waarschijnlijk geen motivatie zult vinden om lang te blijven oefenen.
Wil je dus serieus gitaar leren spelen? Koop dan een redelijke gitaar die lekker speelt. Dat hoeft natuurlijk geen vijfhonderd euro te kosten, maar een eurootje of 250 is toch wel het minimum.

Zelf ben ik akoestisch begonnen en enkele maandjes later, nadat ik de basis goed onder de knie had, heb ik een elektrische aangeschaft.
Je kunt het jezelf prima aanleren. Gitaar spelen hoef je niet perse te leren via een docent of muziekschool. Dat kost alleen maar een hoop geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met een akoestische gitaar begint, ontwikkel je meer gevoel voor het instrument. Je maak dan namelijk de geluiden helemaal zelf. Er zit dan niets elektrisch tussen. Overstappen naar een elektrische gitaar is daarna wat eenvoudiger, en je weet dan beter wat voor een effect jouw vingers/nagels/plectrum hebben op de snaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep. +
ik zou idd met een akoestische gitaar beginnen, later kan je altijd nog over gaan op electrisch, ik ben zelf ook begonnen met akoestich, het is makkelijker en ik vind het mooier maar dat is natuurlijk mijn mening, ik speel ook wel rock, ook op een elektrische gitaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst acoustic dan kan you op les gaan, als you het onder the knie hebt ga dan electric spelen, buy een coole Amp met ingebouwde effecten of koop losse effecten anders sounds het als een acuistic gitaar, neem in ieder geval een acoustic gitaar met steelstrings dat klinkt cooler
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tweedehandsje. Daar zou ik als ik jou was mee beginnen. Als je stoer wilt zijn, koop je een akoestische met stalen snaren(zie plaatje 1). Waarschijnlijk liggen je vingertoppen er na een week af en als je niet zoveel zelfdiscipline hebt, gooi je hem daarna in een hoek. Als je wat liever voor jezelf bent, begin je op een klassieke met nylon snaren (zie plaatje 2). Ik zie je tenen al krullen omdat je rock wilt spelen. Je kunt er ook mee rocken hoor en je hoeft er niet bij te zeggen dat het een klassieke gitaar is. Het speelt voor een beginner gewoon veel fijner.

Eerst akkoorden leren. Wil je het jezelf aanleren? Koop dan een akkoordenboek waar ze duidelijk in staan aangegeven. Wat is duidelijk? Dat jij het snapt.

Kijk of je de akkoorden een beetje kunt herkennen in de rocknummers die je kent. En probeer ze dan mee te spelen.

Daarna kun je je richten op de zogenaamde power chords. Die worden veelvuldig in de rockmuziek gebruikt. Moet je daar dan niet meteen mee beginnen? Niet als je een goeie gitarist wilt worden. Als je de gewone akkoorden hebt geleerd, snap je de powerchords ook veel beter.

Soleren? Dat komt daarna. Eerst toonladders leren spelen op 1 snaar, dan op meerdere snaren, zodat je snapt waar welke tonen zitten. Langzaam beginnen! Als je een solo niet langzaam kunt spelen, kun je het snel al helemaal niet. Probeer melodietjes na te spelen. Verdiep je in de bluestoonladder. Daar is rockmuziek namelijk op gebaseerd. Lees over verschillende technieken zoals sliding, fingerpicking, pushing up (nee da's geen beha) en probeer ze uit.

DAN PAS ga je denken aan een elektrisch gitaar. Die krengen met al hun toebehoren zijn zo duur, dat je maar beter eerst goed beslagen ten ijs kunt komen, dan dat je je de blubbers betaalt (het staat ook wel een beetje dom in zo'n muziekwinkel als je je gitaar niet eens kunt uitproberen) om het daarna weer op marktplaats te zetten als blijkt dat je er niks van bakt.

Nah, succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet per ce akoestisch te beginnen, mark knopfler begon ook elektrisch en dat is toch een van de besten. kan ook motiverend werken aangezien elektrisch makkelijker is dan akoestisch. ben zelf wel akoestisch begonnen maar dat had meer te maken met het feit dat het ouderlijk front geen belang bij een versterker had haha :D

hier een link voor powerakkoorden, dat zijn zo'n beetje de simpelste akkoorden voor gitaar :) en ook veel rock gebruikt, Nirvana gebruikte zo'n beetje alleen deze akkoorden in hun muziek. (No offense) http://www.youtube.com/watch?v=3xj6poSCw8M