Wat voor soort muziek, word er veel gespeeld in films en series op tv

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Het beste antwoord

Bij de meeste films en tv series wordt er een componist gevraagd de muziek te schrijven. Hij is verantwoordelijk voor de soundtrack. Dat is het muzikale "gezicht" van de film, en die hoor je in ieder geval aan het begin en aan het einde van de film/ TV serie.

Gedurende de film, maakt de componist ook allerlei fragmenten, die gebaseerd zijn op de soundtrack (het hoofdthema) Hij parafraseert daar verder op dat thema, en past de sfeer, het tempo, het volume etc, aan, aan wat er op dat moment gebeurt in de film. Dat kunnen stukjes van 10 seconden zijn, maar ook van 2 minuten. Die fragmenten kunnen ook herhaald worden gedurende de film.

Zo werkt het in veel films, maar soms kan dat ook een beetje saai worden. In dat geval krijgt er nog iemand een opdracht; hij is verantwoordelijk voor de muziekkeuze.
Dat is weer iets anders. Hij componeert niet, maar is heel goed op de hoogte van het repertoire; d.w.z. hij heeft een enorme databank van muziek in zijn hoofd, en weet snel liedjes, of fragmenten uit de klassieke muziek te vinden, die precies passen bij bepaalde fragmenten in de film.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Afhankelijk van het genre film kan je eigenlijk alle soorten muziek gebruiken.
13 jaar geleden
Muziek van Philip Glass.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep en Waits, Shaddow en JJ Cale en Jarre.
Ouwe of pop Americana, Boards of Canada en dat soort generic hip hop. soms plastieke klassiek, of te wel Phillip Glass
'veel rustige muziek, vaak lounge ofzo
zodat de kijker er niet direct mee geconfronteerd word maar
wel sfeerverhogend is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de bekendste en meest gewaardeerde
componisten van filmmuziek is John Williams.
Hij is een meester in het creëren van een bij de
film passende sfeer.