wie stelt de hitlijsten samen?

Vroeger ging men uit van singelverkoop, wat mij inderdaad representatief lijkt om een lijst samen te stellen (aangezien er nog geen downloads waren zie je zo daadwerkelijk wat mensen willen op het moment en wat populair is)
Hoe doen ze dit tegenwoordig?
Zo veel singels worden niet meer verkocht.
Downloads zijn niet helemaal representatief aangezien ook veel illegaal worden gedownload en mij lijkt dat je dit dus niet bij kunt houden.
Je ziet dan toch niet precies wat populair is?

Toegevoegd na 2 minuten:
De vraag moet eigenlijk wie en hoe.....zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan over welke Top je het hebt.

Top 40:
"Net als de andere hitlijst in Nederland (de Mega Top 50) wordt de Top 40 samengesteld op basis van verkoopcijfers én airplay: hoe vaker een lied gedraaid wordt, hoe hoger dit in de Top 40 staat. Vóór 1 juli 1999 was de Top 40, net zoals de Single Top 100 tegenwoordig, enkel en alleen op de wekelijkse verkoopcijfers gebaseerd. Sinds de Top 40 van 10 juli 1999 wordt airplay meegeteld. De Top 40 kent een andere weging van verkoop en airplay dan de Mega Top 50. Sinds 2003 worden legaal gedownloade singles ook in de samenstelling van de Top 40 meegewogen. "
[Bron 1]

Top 2000
(Is al eens een vraag over geweest)
[Bron 2]

Ultratop:
"Ultratop heeft ooit op dit forum bevestigd dat alle verkopen gewoon opgeteld worden, ongeacht of het nu officiele downloads zijn of verkopen in de platenwinkels.

Ze schreven er toen wel bij dat voor de downloads alleen Belgische gegevens beschikbaar zijn (en dus niet Vlaanden en Wallonie apart), omdat men niet juist kan achterhalen waar de downloader zich bevindt. Daarom moeten download-cijfers herwerkt worden op basis van gegevens van service-providers wat langer duurt dan gewoon bij elkaar optellen.

Ik heb zelf al gezien dat als je de lijst van I-Tunes neemt, dat het ongeveer twee weken duurt vooraleer je dit ziet in de Ultratop...."
[Bron 3]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!