Hallo hersenkalk,

De piano kun je hetzelfde behandelen als een auto, op beiden zit een 2 componentenlak.

Als de piano nu een beetje dof is door krasjes zou ik hem eerst poetsen met Commandant 4( dat polijst een beetje) en daarna lekker op hooglans poetsen met een goed hoogglanspoetsmiddel (3M o.i.d.).

Het mooiste resultaat krijg je als je het machinaal doet met een "schapenvachtje".

Succes ,
Leonard

Toegevoegd na 1 minuut:
de genoemde poetsmiddelen zijn verkrijgbaar in elke automaterialenzaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Met teakolie gewoon op een schone doek en dan lekker poetsen!!! gezellig met muziek op de achtergrond van bacharach of shopiel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er nog al aan, waarom hij dof is, vuile vingers, verweerd, schade?
Vuile vingers zijn er met een eenvoudig sopje (vochtige doek) af te poetsen.
Verweerd, dan moet je met een olie- of vet inbrengend middel gaan werken. Probeer eens met pindakaas, dat ken wonderen verrichten.
Schade, dan zal je moeten schuren en opnieuw in de lak zetten/vernissen.
13 jaar geleden
Onderhoud hangt er van af van welk materiaal gebruikt is om de de kast af te werken:

Nieuwere piano’s (polyester laklaag), zwart hoogglans, geen houtnerf:
Eens per jaar poetsen met een hoogglans polish waarin GEEN siliconen zijn verwerkt. Vingerafdrukken kunt u verwijderen met een paar druppels ruitreiniger (Glassex o.i.d.) op een zachte doek (nooit vloeistof direct op de oppervlakte aanbrengen).

Oudere gepolitoerde piano's:
Eens per jaar poetsen met polish waarin GEEN siliconen zijn verwerkt. Vingerafdrukken verwijderen met een zachte doek. Nooit met een glasreiniger, spiritus of andere middelen op basis van alcohol. Dit lost namenlijk de politoer direct op.