Is er een soort regel in de muziekwereld over naamgeving van band en nummer, dat je niet hetzelfde doet

Ik ken genoeg nummers die Home heten, en voor de rapper Dio was er Ronnie James Dio van Black Sabbath na Ossy, en later alleen met nummers als Holy Diver

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Er zijn geen regels. Wel zijn er algemene regels over b.v. naameigendom, en intellectueel eigendom.
Als een zanger zich Tuesday noemt, en er komt een nieuwe band die zich The Tuesday's noemt, dan kan de rechter daar een uitspraak over doen. Het zal ook niet de eerste keer zijn, dat een rechter moet beslissen in hoeverre een melodietje overeenkomst vertoont met een eerder gecomponeerde song.
Wel is het zo, dat een titel als "Home" zo algemeen is, dat je daar helemaal niets tegen kunt doen.

Verder zijn er wel ongeschreven regels. Die gelden ook voor dichters, beeldend kunstenaars etc. Dat zijn meer stilzwijgend afspraken dat je elkaars werk niet pikt.
Soms kan dat wat wringen, want de ene kunstenaar laat zich inspireren door de ander (daar is op zich niks mis mee) en dan komt toch de rechter weer in beeld.
Want gepikt wordt er natuurlijk wel. Kijk maar eens naar al die commerciele omroepen met hun talentenshows.
Ik vermoed dat het in die wereld gewoon wordt geaccepteerd omdat ze allemaal van alles van elkaar jatten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naar mijn weten maakt het niet uit dat een nummer de zelfde titel heeft,als het nummer zelf maar geen sterkte overeenkomsten heeft met het andere nummer met de zelfde titel zoals de tekst en de melodie.