Waar kan ik goede informatie van daan halen over de nieuwe oosterse/chinese muziek?

hallo,

ik moet voor muziek iets vertellen over oosterse/chinese muziek. EN ik moet nu een stukje vertellen over de nieuwe muziek(oosters/chinees) Maar ik weet echt niet wat ik moet zeggen en wat ik op internet kan vinden. Weet iemand waar ik goede informatie vandaan kan halen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Moderne Chinese muziek
Nadat in 1949 de Volksrepubliek China gesticht was, organiseerde men opnieuw symfonieorkesten om westerse klassieke muziek en nieuwe composities van Chinese muzikanten te spelen. Deze orkesten gingen soms naar het buitenland om Chinese muziek op te voeren, en buitenlandse orkesten begonnen naar China te komen om hun muziek te spelen. De muzikanten probeerden westerse instrumenten te gebruiken om nieuwe muziek te creëren. Een duidelijk voorbeeld van deze nieuwe compositie is "Liang Zhu" (梁祝), een vioolconcert dat gaat over een bekend Chinees verhaal.
Chinese popmuziek
Na de hervormingen in China in de jaren 1980 kwam de popmuziek via Hongkong en Taiwan China binnen, ook in China wordt nu veel popmuziek gemaakt, hoewel de meeste populaire zangers nog altijd uit Hongkong en Taiwan komen. Termen als cantopop en mandopop, verwijzen binnen de Chinese popmuziek naar de respectievelijke talen het Kantonees en het Mandarijn waarin het desbetreffende lied wordt gezongen. Sommige zangers zingen in beide talen, velen zingen uitsluitend in één taal.
Chinese rock
In 1986 was het eerste openbare rockconcert in China. Sindsdien heeft de Chinese rock een vlucht genomen, vele bands zijn opgericht, sommige werden zeer succesvol, de band Black Panther werd zelfs internationaal bekend. Een aantal andere bekende en beroemde bands en muzikanten zijn Cui Jian (ook wel 'grootvader van de Chinese rock' genoemd), Tang Dynasty, en Zheng Jun.

Meer informatie kan je onder andere vinden op:
- http://www.geledraak.nl/html/page627.asp
- http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cultuur/article/detail/562172/2000/03/30/Alleen-het-geluid-van-water.dhtml
- http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20071205_muziekchina01
Amadea