Ik vond dit een heel duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het aanleren van ritmegevoel is op latere leeftijd sowiezo lastiger dan op jonge leeftijd. Vergelijk het maar met taal. Een kind kan makkelijk 2- of 3-talig worden opgevoed en spreekt die talen dan vloeiend, terwijl het aanleren van een vreemde taal op late leeftijd erg moeilijk is.

Ook heeft het natuurlijk te maken met een zekere mate van "talent". Niet iedereen heeft evenveel talent in het ontwikkelen van ritmegevoel (vergelijk dit ook maar met mensen die makkelijker talen leren dan anderen).

Een artikel over ritmegevoel is te vinden onder de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen gevoel voor ritme hebt dan lukt dit in de meeste gevallen op latere leeftijd ook niet...

Kijk maar eens op een dansschool rond. Je haalt ze er precies uit die geen gevoel voor ritme hebben. En op de dansschool, waar ik vroeger zat, zat een A-ritmisch koppel. Natuurlijk lukte het op een gegeven moment om de (stijl)dansen zo te doen als het ons geleerd werd. Maar het bleef stijf en met de nodige missers in ritme...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groot deel van je muzikale aanleg is aangeboren. Dit wil niet zeggen dat je het muzikaliteit niet kunt ontwikkelen, maar het is en blijft moeilijk. Ik werk met jonge kinderen. Zodra je muziek aanzet, zie de verschillen in muzikaal gehoor van de kinderen. De een begint gelijk ritmisch mee te swingen; de ander wil ook wel, maar heeft het niet van nature, dus probeert te kopiëren.
Zelf ben ik ook zo iemand die het heeft moeten leren. Toen ik ruim dertig jaar geleden naar de Pedagogische Academie ging (= PABO), werd mijn muzikaliteit getest. Mijn stem bleek zuiver, maar mijn ritme- en maatgevoel bleken een drama. Ik heb deze enigszins kunnen ontwikkelen, maar het gevolg is dat je altijd zo op maat en ritme moet blijven letten dat je je niet aan de muziek kunt overleveren. Het houdt iets geforceerds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het zeker aanleren, maar muziekmaken lijkt altijd makkelijker dan het is. Vaak denken mensen na het kopen van een gitaar in 2 weken zo goed te zijn als "The Beatles" en "The Rolling Stones" samen, en haken dan gefrustreerd af. Muziek maken vereist echter de kunst van "meerdere dingen tegelijkertijd kunnen", en daar is ritmegevoel naast instrumentbeheersing een van de belangrijkste aspecten van. Ritmegevoel is zeker aan te leren, wat niet betekend dat het gemakkelijk is.

In mijn optiek zeggen mensen die menen het niet aan te kunnen leren, dat het je eigenlijk niet komt aanwaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ritmegevoel is zelfs voor de geboorte al aanwezig en aantoonbaar in meer of mindere mate...
Daarna kun je het optimaliseren in meer of mindere mate...

Had je in aanleg al veel ritmegevoel en kun je dat ook nog eens verfijnen en optimaliseren, dan kun je betere concerten geven dan als beide factoren maar weinig substantieel zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk het niet. Dat is namelijk onderdeel van het muzikaal talent waar iemand mee wordt geboren. Iemand kan wel leren zich ritmisch te bewegen op muziek. Dan kan het lijken dat iemand meer gevoel voor ritme heeft omdat deze zich beter beweegt op muziek.
Het is net als het beoefenen van een sport. Daar moet je een talent voor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik, als drummer, denk dat je ritmegevoel wel degelijk kunt aanleren. Er bestaat uiteraard ook nog zoiets als talent. Iemand met weinig talent zal meer oefening moeten steken om op een bepaald niveau uit te komen dan iemand met veel talent. Als het niet aan te leren was dan zou de muziekschool overbodig zijn.