Ik ben 12 jaar en wil graag meer te weten te komen over hoe je een dj wordt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (5)

Dj worden is veel moeite en zeker niet makkelijk.
Eerst heb je wat apparatuur of software nodig om te oefenen. Dit kan een kleine / grote investering worden.

Dan probeer je beetje naambekendheid te krijgen in de buurt ( draaien op feestjes is goede start, en langzaam beginnen met mixen e.d ).
Als je dat eenmaal hebt komen er waarschijnlijk steeds meer klanten die je willen boeken, en kun je je aanbieden als dj ( voor bruiloften of disco's) of zelf gaan mixen.

Als het mogelijk is kun je ook kijken bij een beetje discotheek voor jongeren onder de 16 en daar eens vragen of je mag draaien ( hier is echter al wel ervaring voor nodig, dus dit is pas iets later mogelijk).

Maar belangrijk: laat je studie hier niet onder leiden.
Als je advies wilt over welk apparatuur e.d Zou ik je graag willen helpen, ik help soms ook mee met een musical, feestje ( op school of iets dergelijks) etc. etc.

Owhja, wat ook nog heel leerzaam is, en dat raad ik je echt aan: Gewoon keertje een lokaal geluidsbedrijfje emailen en vragen of je daar keertje mag meehelpen! Is echt leerzaam en zul je veel aan hebben.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand minnetjes geeft, zeg dan tenminste even waarom.. dan hebben we tenminste IETS eraan.
En zit zelf deels in de die branche (niet alleen met school.) Ook buiten dat.
Als dj moet je wel ook muziek kunnen maken. Dus ik zou oefenen met geluidsproductieprogramma's en mixing programma's. Om zo ervaring op te doen. Als je meerdere jaren ervan overtuigd bent dat je dat voor je beroep wilt gaan doen. Is het verstandig om een geluidstechnische oopleiding te gaan doen na je middelbare school. Maar voor jouw leeftijd zou ik zeggen draai muziek op je kamer en speel met programma's en eventueel gekochte analoge mixers.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als dat goed gaat ook buiten je kamer gaan draaien en misschien ook een website maken waar je muziek op staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste moet muziek echt een hele grote passie van je zijn.. Want als dit je beroep is.. is dit waar je leven om draait. Je eet, drinkt, slaapt, praat en luistert natuurlijk muziek.
Ik begrijp dat een dj tegenwoordig net zo'n status heeft als een popster, maar het is echt niet allemaal glitter en glamour. Het is zwaar en vermoeiend.. De mensen die je op tv ziet zijn echt al heel lang bezig... 10 jaar is niks.
Dus je moet het wel echt heeeeeel erg leuk vinden.!
Het duurt echt wel een tijdje voor je überhaupt goed bent.
Laat staan dat je bekend word. De concurrentie is moordend tegenwoordig en het niveau is dus ook heel hoog.
Veel mensen die in het vak zitten hadden als kind al talent voor muziek.. dit kan zijn dat ze een instrument speelden of gewoon heel erg veel interesse hadden in muziek.

Dus dingen die handig zijn om dj te worden zijn bijvoorbeeld.
- Je kent heel veel muziek (titel/artiest)
(je bent een soort lopende encyclopedie)
- Hebt een uitstekend gevoel voor ritme
- Weet heel goed wat andere mensen leuk vinden
(anders lopen de mensen weg ;)
- Hebt een goed geheugen
- Bent technisch aangelegt
(want vooral in het begin zal alles zelf moeten aansluiten)
- Je hebt geen podiumvrees/faalangst
(zenuwen zijn je ergste vijand als je draait)
- Gevoel voor harmonie
(dus wat goed samengaat)

Daarbij is het een hele dure hobbie..
Maar daar zag ik al wat over staan.

Dus tegen de tijd dat je al je gear bij elkaar hebt...
dan is het oefenen oefenen en nog eens oefenen!!

Sucses! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ligt eraan wat je wilt.
draai zelf vaak maar niet iedereen zal er van houden.
bel nico silvius(radionl) of herbert visser(100%nl) maar eens.
stefan fleur (continu) kan ook.
weet niet wat je muzikale stijl is...helpen wil ik altijd.
op 1 voorwaarde..... neem je ouders mee

Toegevoegd na 12 minuten:
mooie antwoorden kan ik ook wel geven.
neem pa en ma mee.
loat ow wel zien.
een piraat erbij , kan nooit geen kwaad. haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een goedkoop mengpaneeltje een koptelefoon en download tracktor. Ga dit eens lekker uitpluizen totdat je een feel krijgt voor het mixen. Blijf oefenen hiermee totdat je uren muziek aan elkaar kan mixen. Daarna zou ik pas een turntable deck halen.
Jaren later, als je een flinke muziek library heb en je in een bepaald genre of stijl draait kun je op feesten gaan draaien. Hiervoor in aanmerking komen heeft puur met je netwerk te maken.