Hoe zet je eens gitaar in Drop C zonder stemapparaat?

Ook zonder alle tonen op te zoeken in een youtube filmpje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet sowieso je begintoon ergens vandaan halen.
anders klinkt de gitaar standaard vals. tenzij je een absoluut gehoor hebt.

Het beste antwoord

Drop C is CGCFAD. Je laat de hoge E twee halftonen zakken, d.w.z. gelijk aan derde fret van de B-snaar en zo ga je het rijtje af. De laatste (E) snaar draai je zo ver naar beneden dat dat hij op de 7e fret gelijk klinkt met de A-snaar (G).
Omdat dan de spanning op de hals sterk is afgenomen zal het geheel nogal vals klinken, als je geen heel goed muzikaal gehoor hebt zul je alsnog de goede tonen van het internet moeten plukken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op Popschool Maastricht vind je behalve de normale stemming ook alternatieve stemmingen.
Dat scheelt misschien veel gezoek, als je de cursor op de snaar zet krijg je de juiste toon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op deze site kun je de wereld aan stemmingen op een online stemapparaat instellen. Ook dropC:
http://www.howtotuneaguitar.org/
Als je het perse op het gehoor wil doen, zul je tenminste een stemtoon moeten hebben om één snaar goed gestemd te krijgen. Verder is het dan de good old vijfde-fret truc.