Ik heb zelf tijden lang Guitar Hero gespeeld (spel met de plastic gitaar). En altijd komt dan de vraag. Helpt het voor gitaar spelen?

Ik heb het idee dat het me een beetje heeft geholpen, maar misschien zit het tussen de oren. Ik speel nu twee maanden gitaar en kan het bijna even goed als mijn broertje die 2 jaar speelt, heeft hij zelf gezegt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Bij Guitar Hero ontwikkel je toch enigszins je gevoel voor ritme en ook oefen je met de fijne beweging van je handen en vingers. Dat is toch belangrijk bij echt gitaarspel.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

echt gitaar spelen is natuurlijk veel ingewikkelder dan 4 knopjes met kleur te spelen..
wel leer je wel het verschil tussen gitaar en basgitaar en leer je ook ritme.. en je leert ook timing
dus het heeft wel ergens nut voor maar een echt gitaar is toch ingewikkelder
groetjes en speelse ik ga vanavond ook weer spelen haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch op Expert (moeilijkste niveau) bijzonder moeilijk als je de echte lastige nummers speelt. Echt gitaar spelen is anders, niet perse lastiger :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou bij een gitaar heb je snaren maar om ieder noot of toon te krijgen heb je beide handen voor nodig en je meot dan precies weten waar je je vingers oplegt om die toon te krijgen dat is allemaal niet bij guitar hero dus echt gitaar is lastiger om te spelen..
We weten natuurlijkniet hoe je broertje speelt??
Dit kan natuurlijk ook knap klote zijn.....
Maar naar mijn ervaring helpt het voor geen meter...
Kun al noten lezen en weet je al iets van akkoorden??
Rustig aan dan komt het wel of hebben we te maken met een wonder kind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noten kom ik al dus dat is iets anders, en akkoorden moet je een keer zien en doen en je weet ze :). Ik mis nog gewoon ervaring maar dat is te verhelpen
Complimenten over je muzikale kwaliteiten gegeven door familie en vrienden moet je doorgaans niet serieus nemen. Wel dat ze iets aardigs tegen je willen zeggen, maar niet als gezaghebbend van 'nou ben ik een goeie muzikant'. Als je in 2 maanden aardig wat vorderingen maakt op de gitaar, dan kan het zijn dat je daar talent voor hebt. Maar laat dat alsjeblieft door een expert beoordelen. Als je dat nodig vindt. Geniet er in eerste instantie van en kijk of je er je emoties mee kunt communiceren.

O ja, je vraag. Of een speelgoedgitaartje de oorzaak van is van je vorderingen? Natuurlijk niet. Je bent muzikaal of je bent het niet. Muzikaliteit kun je zelfs met een elastiekje ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
echt gitaar spelen is natuurlijk wel moeilijker maar ik denk dat het zeker wel geholpen heeft met je tweevingerige coordinatie, en je ritme gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je meer talent dan je broertje, óf meer discipline (talent wordt vaak overschat t.o.v. discipline, met een dosis discipline kom je vaak nog veel verder).

Guitar Hero heeft waarschijnlijk niet bijgedragen aan je gitaarspel. Ik ken een hoop mensen die ongelofelijk goed zijn in het spel, maar behoorlijk amuzikaal & aritmisch zijn. Guitar Hero vergt wat van je reactiesnelheid, maar niet van je muzikaliteit. Dat wil zeggen: je kan goed zijn in het spel en toch aritmisch zijn, maar aan de andere kant kan ritmegevoel een voordeel zijn voor het spel (omdat je zelf als het ware voorspelt wanneer je moet aanslaan).

Oftewel: muzikaliteit geeft je een voordeel in het spel, maar het spel geeft je geen voordeel op muzikaal vlak.