Wat is het nut van verschillende luiken in een wereldtournee van muziekartiesten?

Ik kan het woord 'luik' niet uitleggen in deze betekenis maar als je het niet snapt, zoek het op!! Wat ik wel kan zeggen, is dat een artiest bijvoorbeeld eerst optreedt in Noord-Amerika, dan naar Europa komt voor het tweede luik van deze tournee en daarna naar bijvoorbeeld Azië voor het derde luik. Een luik omvat dus meerdere concerten van eenzelfde tournee en gaat niet over delen van één.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Het nut is volgens mij dat dit gewoon handiger is? Artiesten (en zeker de grotere) hebben vaak vrachtwagens vol met materiaal (podium, decor, instrumenten). Die laten ze dan overvliegen naar Europa waar ze een tour doen en daarna vliegen ze door naar Azië voor de volgende tour. In principe is het dan natuurlijk dezelfde tour.

Het zal wat veel geld kosten om op dag 1 in New York te spelen, daarna in Berlijn, vervolgens in Washington en dan weer naar Amsterdam te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien omdat op die manier er de nadruk op wordt gelegd dat het een kunstvorm is. Bij schilderijen heb je beroemde drieluiken. De drie onderdelen vormen bij elkaar een geheel, maar je kunt ze ook apart van elkaar bekijken. Een artiest treedt in meerdere werelddelen op met hetzelfde programma. Maar in elk werelddeel past hij de uitvoering aan. Het zijn verschillende optredens, maar ze horen bij elkaar. (Ik zou het zelf ook saai vinden als je het telkens op precies dezelfde wijze moest doen...).
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi antwoord! +!
door het woord luik geef je aan dat het bijelkaar hoort.

Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen azie-deel europa-deel enz, maar dan wordt er misschien gedacht dat er verschil in de delen zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het woord luik vergelijken met de betekenis in ’‘drieluik’‘, dat zijn 3 bij elkaar behorende en verbonden schilderijen/kunstwerken maar toch afzonderlijk gemaakt.
Zo’n hele concertreeks noemen ze een tournee, maar de verplaatsing naar een ander continent van deze tour is op
zich losstaand maar toch ook weer een deel van het geheel
en als je het dan vergelijkt met een drieluik is Europa (bijv.)
één luik.