Wanneer is geluidsoverlast geluidsoverlast?

Hoelaat, wanneer, hoeveel, wanneer is het strafbaar, gevolgen etc?

Ik heb een zolder kamer en een 850 watt home cinema set, natuurlijk zet ik hem niet altijd helemaal open maar tog vraag ik mij af wanneer het teveel is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
7.1K

Antwoorden (4)

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:

Gemiddeld piekbelasting

Overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's Avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's Nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn.

Wanneer deze normen overschreden worden, is er sprake van geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon zeggen als je er last van hebt. Ik persoonlijk vind schreeuwende mensen tijdens ruzie irritanter als het gebrom van een Amerikaanse v8. Hoewel die Amerikaanse v8 toch wel meer lawaai maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ zou je me buurman/vrouw willen worden? haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan, heb je een moooie v8? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker en ook nog de enigste in nederland....haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker offtopic hier, maar mag ik weten welke? haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ja hoor.
tis een dodge met een chevy blok erin.
Geluid is te meten, maar geluidshinder niet! Lees het artikel op de site maar eens....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als benedenbuur van een man met een zeer goeie installatie zou ik zeggen: zet 'm eens zo hard als je wilt en ga dan bij je buren langs: horen ze iets? Hebben ze last? Op welk niveau hebben ze nog geen last?
Als het teveel doorklinkt, probeer dan of het helpt om alle geluidsonderdelen zo te plaatsen dat ze niet tegen muur of vloer komen, eventueel op een laag kurk of iets dergelijks.
En misschien horen je buren veel minder van jouw geluid dan je denkt.

Als het huis slecht geïsoleerd is, zal het geluid altijd doorklinken (vooral naar beneden), probeer dan afspraken te maken met je buren, niet alleen over na hoe laat jij de boel echt zacht zet (of met een koptelefoon werkt), maar ook over hoe zij aan de bel kunnen trekken als er toch iets is.

Algemene regel: na 22 uur rustig, na 23 uur stil, altijd raadzaam om aan te houden.

Bij mijn buurman zitten we in ieder geval in de fase dat hij zorgvuldig oplet dat ie geen buren per ongeluk buiten tegenkomt (onzin want we hebben het vrágen of ie rekening met ons wil houden allang opgegeven), en elke keer als het te gek wordt de politie bellen, en intussen maar bijhouden gedurende welke uren er overlast is, op weg naar een 'gesprek' waarin hij te horen zal krijgen dat ie zich heeft te gedragen of anders een dagvaarding krijgt en ontruimd zal worden.
(We hebben vaak met hem gepraat, maar hij heeft duidelijk gewoon lak aan ons, denk aan om 4 uur 's nachts gaan timmeren, om 1 uur in de nacht de stereo es echt goed opentrekken etc.)