Is 'vals zingen' een gebrek of alleen maar een verkeerde manier van zingen?

Als je alle talentenshows mag geloven is zelfs vals zingen nog mooi, maar is dit af te leren of definitief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende vormen van vals zingen:
De noten kunnen wringen en toch de bedoeling zijn, dan heet het dissonant.
De noten kunnen wringen en de bedoeling was dat ze mooi samen zouden klinken (consonant), dan is dat gewoon vals.

De redenen om vals te zingen kunnen 'm zitten in het onvoldoende beheersen van de organen die nodig zijn om een zuivere toon te produceren, zoals: het strottenhoofd, het zachte verhemelte, de tong/lippen.

Of er zit een storing tussen de oren en de hersenen, of tussen de hersenen en het stemapparaat. Bij de eerste storing zal die persoon denken dat hij/zij wel zuiver zingt en het verschil niet horen. Bij de tweede storing hoort de persoon dat het niet klopt, maar kan hij/zij het niet (voldoende) corrigeren.

Als er geen lichamelijke afwijkingen zijn, is zuiver zingen te leren. Niet iedereen kan even mooi zingen, maar ik ben er van overtuigd dat IEDEREEN (soms met jarenlange training) zuiver kan leren zingen. Ik ben zangcoach, en uiteindelijk gaat iedereen die er hard voor wil werken hier de deur uit met een acceptabele zangstem!

Toegevoegd na 10 uur:
Soms is het trainen van de stem niet de belangrijkste activiteit: bij veel mensen is het ontwikkelen van de oren belangrijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is een combinatie van een aantal dingen.

- Niet muzikaal zijn
- Geen goed gehoor hebben (wat tonen betreft)
- Stem verkeerd gebruiken (knijpen met de keel)
enz.

Wanneer iemand wel muzikaal is en ritmegevoel heeft, kun je door middel van zangles en bepaalde technieken het vals zingen afleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vals zingen is gewoon niet kunnen zingen, in principe kan iedereen zingen als ze maar leren toon te houden en zo en sommige kunnen dat al en dan maakt de toon van je stem maar een beetje uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je bent niet muzikaal, of je kan met je stem niet goed de noten vinden die je zoekt. In dat geval is het handig om zangles te nemen