Hoe kun je de tweede stem van een melodie vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
8.5K

Antwoorden (4)

Bij eenvoudige melodieën kom je vaak al een heel eind door er een terts onder te gaan zitten.
Amadea
12 jaar geleden
Dat vind je door v.a. de melodie een kleine of grote terts
hoger te gaan, soms ook lager.Heeft ook temaken met de toonaard waarin het stuk staat. Probeer het met de tertsen maar eens uit, en blijf goed luisteren dan hoor je
zelf wel of het een kleine of grote terts moet zijn.Kan wel
in verdere details treden, maar ik denk dat je er dan hele
maal niet uit komt. Grote Terts is: 2 hele tonen omhoog,
Kleine Terts is: 1 1/2 toon omhoog, of e.v.t omlaag.
succes. laat wat van je horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede tegenmelodie is niet een kwestie van een bestaande melodie transponeren (en zéker niet volgens slechts een vaste diatonische interval), maar een kwestie van een nieuwe melodie componeren. De noten hoeven daarbij niet eens qua tijd op het zelfde moment voor te komen. Zanger 1 kan een lange noot aanhouden terwijl zanger 2 tegelijkertijd daaronder een actiever lijntje zingt.

Die eerder genoemde terts is hooguit één van de ingrediënten in de soep. Goede soep is zo veel meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een tegenstem kun je niet "vinden"door er maar een terts boven of onder te gaan zitten, ook niet als je een beginneling bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een tweede stem is meestal niet gewoon de zelfde melodie en dan maar wat hoger of lager hoor soj. Haivon heeft gelijk, de tweede stem heeft meestal een anderen melodie, en het klopt dat die melodie hoger of lager is dan de 1e stem, maar de melodie lijnen zijn niet gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een vervelende toon hanteer jij soj. Daarbij is mijn inziens de uitleg van mvs78 veel waardevoller dan die van jou.
Een makkelijke manier is het akkoordenschema strak spelen en al neuriend een ander lijntje bedenken. Maak een opname waarop je de basismelodie speelt of zingt, daarmee kun je makkelijk testen of het goed klinkt. Veel succes!