waarom worden veel liedjes van nu r&b genoemd terwijl het helemaal geen rythm & blues is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Vind ik een interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
De nieuwe R&B mist nog wat rithme vind ik... http://www.youtube.com/watch?v=JT9I1fPmMJg&feature=related

Antwoorden (2)

R&b is de afkorting van rhythm & blues, maar het is geen synoniem voor dat begrip. Rhythm & blues staat voor rauwe zwarte dansmuziek uit de jaren vijftig. R&b staat voor de zoetgevooisde zwarte dansmuziek die begin jaren negentig voortkwam uit de swingbeat of new jack swing en waarin soul, hiphop en rap samengaan.
Wellicht dat die mix van verschillende stijlen en het steeds maar weer ontstaan van nieuwe variaties ertoe leidt dat liedjes tot het verkeerde genre worden gerekend.
Amadea
13 jaar geleden
Omdat, ondanks de schijnbare vergelijking in de naam )en het is er uiteraard ook van afgeleid) R&B en Rytm & Blues volkomen verschillende stijlen zijn. De enige overeenkomst die je misschien nog zou mogen trekken als het niet zo politiek incorrect was, is dat beiden grotendeels onder de ' zwarte' muziek vallen.

Maar waar Rytm & Blues vaak nog best lekkere, luisterbare muziek was, is R&B weinig meer dan irritante niemendalletjes, vaak slechte covers van oorspronkelijk goede nummers en een irritante beat eronder.

Er is dus wel een taalkundig verband, en vermoedelijk ook wel iets van verband in de ontwikkeling van beide stijlen, maar synoniem zijn ze absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een waarde-oordeel zeg, dat iets niet jouw smaak is betekent toch niet gelijk dat het slecht is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, je mag het van mij best mooi vinden, maar echt originele of goede muziek (objectief) is het zelden. Er is vaak weinig oorspronkelijks aan. Dat geldt trouwens wel voor meer muzieksoorten hoor, daarmee is het nog geen slechte (onwelluidende) muziek, zoals een massa-artikel niet lelijker of minder functioneel hoeft te zijn dan unica. Irritant is inderdaad een persoonlijk waarde-oordeel. Ga maar eens een paar jaar naast een familie wonen waar de kinderen bij voorkeur de hele dag dat type muziek draaien ; dan gaat het jou OOK wel irriteren ;-)
flyingcrow
13 jaar geleden
helemaal met je eens Marleen,Vroeger werd zelfs muziek van de Stones,Pretty Things enz R en B genoemd,het was muziek waar het zeer plezierig naar luisteren was.Rhythm and Blues.
Maar waar deze term nu voor gebruikt wordt....