Wat is de officiële naam van die kleine LP's? En de grote LP's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
15.7K

Het beste antwoord

De officiele naam van de kleine LP's is: Single (niet te verwarren met CD-single). En die van de grote LP's is gewoon LP (Langspeel Plaat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Of een Vinyl Plaat.

Toegevoegd na 50 minuten:
althans, in de volksmond vaak vinyl genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat waren ze toentertijd allemaal. Alleen de 78 toerenplaat was van schellak, of bakeliet. Het minnetje is overigens niet door mij uitgedeeld.
Ik noem die kleine altijd KP -> Kort speel Plaat. ;)

Formeel heten ze wel singles. En de grote zijn inderdaad LP's
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet de goeie ouwe trouwe 12 inch niet ;-) Ook wel maxisingle genaamd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn/waren er 3.
De kleinste is single, d.w.z. dat er 1 liedje op past.
Daarna krijg je de maxi single, mat wat meer ruimte.
En dan is er nog de Lp, oftewel de long play.
Heel ver daarvoor had je ook nog de 78 toerenplaat met dezelfde afmetingen, maar een veel kortere speelduur dan de LP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had ook nog de EP die was bedoeld als promotie van een LP, er stonden 4 nummers op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waren grammofoonplaten. De grote noemden we een langspeelplaat, een LP dus, en die draaide je op 33 toeren. De kleine grammofoonplaatjes heetten de 45-toeren plaatjes. Die is men later, toen steeds meer woorden rechtstreeks uit het Engels werden overgenomen, singles gaan noemen.
Amadea
13 jaar geleden
Nou kijk. Is de grote (12 insjes) met de veel liedjes is de LP ook de langspeelplaat. De grote (nog steeds 12 insjes) met de weinig liedjes en de sneller draaien is de maxi-single. De kleine (7 insjes) met de sneller draaien en de twee liedjes totaal is de single. De kleine (ook 7 insjes) met de langzaam draaien en de meer liedjes is de ep. Dan daartussen (is met 10 insjes) met veel of weinig liedjes en snel of langzaam draaien is de mini-lp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"insjes"?
De maxi singles (even groot als een langspeelplaat) en gewone singles draaien 45 toeren (rondjes) per minuut. De Lp's (langspeelplaten) draaien 33 toeren per minuut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vinyl platen had je in drie formaten:

12 inch (30cm) - dit was een LP (long play 33 rpm) of een maxi-single (45 rpm)

10 inch - dit was de zogenaamde EP (extra play 33 rpm), vooral in de jaren zestig populair

7 inch - dit waren meestal singles (45 rpm), soms stonden er twee liedjes op één kant.

Bij Wikipedia vindt je een uitgebreider schema, waar ook 78 toeren plaatjes bij staan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grammofoonplaat
rose
13 jaar geleden
Je hebt ook nog EP's (vaak met 6 nummers er op of zo) en 12-inch. Daar stonden vaak extended versions op van singles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan had je nog de quadrofonische LP.die met een decoder werkte en een element vergde die in staat was 45 KHz(!!) weer te geven en de LP met dubbele speelduur, waar de groeven dichter op elkaar zaten en daarom een beperktere dynamiek , vooral in het laag hadden.
( van de eerste is oa een synthesizerweergave van Bach gemaakt , van de tweede een opname van Toon Hermans , beiden in mijn bezit)
Die stonden nog niet bij de andere antwoorden.