Hoe leg ik uit wat een 2e stem is?

Mijn vriendinnen weten niet wat een tweede stem is, ik wil het hen wel uitleggen, maar weet niet hoe!
Kan iemand mij een handje helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
15.9K

Antwoorden (3)

De eerste stem zingt de melodie. De tweede stem doet daar een tegenstem, bovenstem, of onderstem bij. Die versiert de melodie.
Amadea
12 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk uitleggen wanneer je dit zelf niet, of moeilijk kunt.

De tweede stem is een alt. Het is een soort van tweede melodie die middels een paar toonsoorten hoger of lager "over en achter" de basismelodie gaat, en het geheel harmonieus te laat klinken.

Overigens zijn in sommige liedjes de tweede stem zo nadrukkelijk aanwezig dat mensen soms onbewust de tweede stem van het liedje zingen ipv de basismelodie.

Soms zijn basismelodieën dermate hoog of laag waar een altstem juist in de tweede stem wel goed met mee kan zingen, juist omdat deze net een paar tonen hoger of lager ligt.

Mensen met een altstem zingen ook vaak al automatisch de tweede stem, al dan niet in hun hoofd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Beter kan ik het zelf ook niet uitleggen. Ik ben zelf een alt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toon van de 2e stem bepaald in combinatie met de 1e stem (de lead) en eventuele meerdere stemmen het akkoord. Een 2e stem kan de 1e stem voortdurend volgen, zoals bij Acda en de Munnik, of een stem in een achtergrondkoor(tje) zijn.
In de harmonieleer, een begrip waar je vraag over gaat, wordt onder harmonie verstaan: de (al dan niet functionele) opeenvolging van akkoorden.

Het beste kun je je vriendinnen uitleggen wat een 2e stem is door iemand een stukje te laten zingen, en jij de 2e stem daaroverheen zingt. Nu nog een leuk muziekstukje vinden... en natuurlijk de 2e stem herkennen ;-)