Wat bepaalt of je een muziekstyle leuk vind?

Hebben je ouders hier invloed op? Of is het gewoon een kwestie van smaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Je ouders kunnen hier zeker wel invloed op hebben.
Mijn vader draaide altijd Frank Sinatra, Perry Como, Jim Reeves, Anita Kerr singers..en mijn stiefmoeder klassiek en dan heb ik het niet over softies als Mozart of Händel maar the heavy shit: Tsjaikovski, Bach en Wagner.
Dat van mn vader kon ik nog wel pruimen maar Tsjaikovski...allemachtig, dat was too much!

Nu 25 jaar later krijg ik toch "warme" gevoelens wanneer ik die klassieke nummers hoor omdat het mij doet terugdenken aan mn pubertijd. (die te gek was!)
Bovendien heb ik een muziekopleiding gedaan en dan luister je anders naar muziek dan iemand die geen muzikale opleiding heeft gedaan waardoor ik nu weet hoe briljant de muziek van die klassieke grootheden in elkaar steekt en kan ik er alleen maar groot respect voor hebben waardoor het voor mij makkelijker te behapstukken valt.
Dus, om terug te komen op je vraag, ik denk dat fijne herinneringen aan een bepaalde periode in je leven waarin dat soort muziek vaak gedraaid werd zeker bepalen of je een muziekstijl leuk vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het is een kwestie van smaak.
Je groeit natuurlijk op met de muziek waar je ouders vaak naar luisteren,maar op een gegeven moment kom je zelf in aanraking met verschillende soorten stromingen van muziek en dat bepaald op den duur denk ik je smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaak ontwikkel je in de loop van je leven, door met veel verschillende soorten muziek kennis te maken. De muziek echter waar je in je pubterteit mee opgroeit, daar blijf je je hele leven een bepaalde voorkeur voor houden. En voor veel mensen is dat ook de muziek waar je thuis mee opgegroeid bent, zelfs als dat je smaak niet is.

Zo heb ik an sich een tamelijk brede smaak voor muziek, maar de jazz, de Abba en de country waar mijn ouders naar luisterden, die blijft ook altijd wel ergens in een hoekje hangen. Onbewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als kind leer je dat bepaalde melodieen, ritmes, klanken, teksten bij bepaalde emoties horen. Ik denk vooral door te kijken naar de reacties van anderen om je heen en die na te apen, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Een van de redenen waarom je een bepaalde muziek stijl niet leuk vindt, kan zijn dat je deze nog niet hebt 'leren begrijpen'. Ik heb wel eens van iemand gehoord dat hij eerst niets van jazz begreep, maar uiteindelijk het hem door iemand is geleerd.

De muziek waar je thuis mee opgegroeid bent speelt een belangrijke rol. Maar dit hoef je niet allemaal leuk te vinden. Het heeft ook met je karakter te maken.
Maar met de tijd kun je ook weer andere dingen leuk gaan vinden, dus het staat niet helemaal vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen hebben een voorkeur voor een bepaald aspect van muziek: melodisch, of energiek, of een bepaald ritme, of veel hoge tonen, of veel lage bas, etc.

Je vind dan verschillende soorten oude en moderne muziek die aan een bepaald onderliggend patroon voldoet mooi. Dat kunnen dus heel verschillende stijlen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt eerst de muziekstyle van jou ouders in je..
Maar later kan je zelf kiezen of je iets anders wilt of gewoon bij jou ouders hen muziekstyle wilt houden (:

En je bepaalt het eigenlijk zelf ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het puur ligt aan je karakter/persoolijkheid, waar je in kan verdwalen en waar je op let. Ik denk dat je muziek het beste kan opsplitsen in estetisch vs ambacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JIJZELF! JIJvindt iets mooi of niet!Mijn smaak van muziek is heel anders dan wat mijn ouders mooi vonden,mijn kinderen houden weer van wat anders,je kunt wel meer muziekstijlen gaan waarderen door er naar te luisteren en er voor open te staan,maar het is heel persoonlijk of je het mooi gaat vinden
13 jaar geleden
Heb ook een erg brede smaak, maar voorkeur gaat toch uit naar jaren 70 muziek. Werd toevallig ook vaak thuis gedraaid door mijn ouders. De radio stond trouwens ook altijd aan bij ons, van s`ochtends tot s`avonds, dus we waren ook altijd op de hoogte van de hits van het moment.