Waarom denken sommige mensen werkelijk dat ze kunnen zingen (of acteren) terwijl het van geen meter klinkt. Weten ze dat dan werkelijk zelf niet?

...en vaak worden ze in dit gevoel gesteund door familie/ vrienden...
Hiermee bedoel ik ook meedoen aan programma's als 'idols', 'popstars' etc.
Kan me niet voorstellen dat het alleen maar het 'ik wil eens op tv' -syndroom is...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Het beste antwoord

Het zou kunnen komen door een narcistische houding.

Kinderen die geen realistische feedback krijgen, kunnen geen realistisch zelfbeeld ontwikkelen. Vroeger werd je om niks de grond ingeboord met alle minderwaardigheidscomplexen van dien. Nu word je om niks de hemel ingeprezen en de vraag is wat meer schade toebrengt. Want dit kan de oorzaak zijn van zo'n narcistische houding.

Een narcist moet constant door anderen bevestigd worden want zelf kan hij/zij dat niet. Een narcist kan dus niks met kritiek, want dat bevestigt hem/haar niet. Dus al zou men kritiek geven op diens slechte zangkwaliteiten, dan is hij/zij er alsnog doof voor. Totdat een jury keihard nee zegt. Dan is het niet meer dan logisch dat dan de rapen gaar zijn.

Dit narcisme is wijder verspreid dan je zou denken. Sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw kwamen al die minderwaardigheidscomplexen en trauma's aan het licht en was het een doodzonde als je je kind slechte feedback gaf. Dus iedereen ging als een gek aan het complimenteren want oooo, stel dat het ego van je kind een deuk oploopt door jouw slechte humeur. En nou zitten we weer met de gebakken peren!

Wat ken je toch lachen met mense, onniettan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat dat ze er echt van overtuigd zijn, dat ze het kunnen.
Vaak kijk ik naar zo'n programma met plaatsvervangende schaamte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook!!
zondag
13 jaar geleden
Als je daar met plaatsvervangende schaamte naar kijkt kun je beter helemaal niet kijken. Wie gaat er zich nou voor de lol voor zitten schamen voor z'n scherm? Als ik ernaar kijk doe ik dat om 'ns lekker te lachen! Schadenfreude ist die beste Freude.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms, heeeeel soms zit er wel echt talent tussen. En die hoop ik dan te zien!
zal zo wel iets zijn van "eigen kind schoon kind"
fremar
13 jaar geleden
Als ik onder de douche zing klinkt het voor mijn gevoel ook erg goed. Maar wanneer ik het opneem blijkt dit opeens vies tegen te vallen. Ook als ik gewoon lekker aan het zingen ben zegt iedereen dat ik dat voor hun niet hoef te doen. Ik weet dat ik het niet kan maar geniet er wel van. Als ik tot op heden alleen onder de douche had gezongen had ik me waarschijnlijk ook ingeschreven. Maar ik weet zeker dat als die personen zichzelf terug zien ze haast wel moeten merken dat ze niet kunnen zingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze zichzelf anders horen dan anderen hen horen.
Als je familie zegt dat het niet klinkt, terwijl je er zelf van overtuigd bent dat je wel goed klinkt en dat je familie er geen verstand van heeft, dan kan ik me goed voorstellen dat de familie ze maar gewoon laat gaan, zodat ze het ook nog eens kunnen horen van mensen die er wel verstand van hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dan ook zien dat zelfoverschatting, menen het te weten en te kunnen, niet zelf-kritisch zijn, dit is in brede lagen van de bevolking aanwezig.
De omgeving van deze mensen is waarschijnlijk niet voldoende in staat om goede kritiek te leveren, want ook dat is een kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een vorm van zelfoverschatting. iedereen denkt wel eens dat ie iets goed kan, zonder dat er goede reden is om dat ook aan te nemen. maar dat het zover komt, dat het voor de tv uitgevoerd wordt, dat verwijt ik ook de omgeving van zo'n persoon. die moet het verschil met de echte cracks toch opvallen en de persoon in kwestie waarschuwen en tegenhouden. zo'n persoon zet zichzelf te kijk en dat is naar mijn mening de familie, vrienden enz aan te rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze maatschappij telt presteren best heel zwaar. Ik ben zelf moeder van 3 opgroeiende kinderen in de leeftijd van 8 tot 15 jaar, en het valt mij op dat in de meeste gesprekken met andere ouders er wordt gemeld dat hun kind zo goed is in voetbal (gescout door Ajax jaja....), op de voorspeelavond van muziek ruim boven de anderen uitstak, op turnen bij de selectie zit.... enz, enz.

Als ouders zelf niet kunnen zingen, en kinderen zingen al van jongs af aan met allerlei bekende artiesten op de radio mee, vinden ouders en overige familie dit al heel erg gauw goed. Op verjaardagen trekt het kind de aandacht, en al gauw gaat het idee leven dat het kind misschien een carrière in het verschiet zou kunnen hebben.

Er is niks mis met ouders die ontzettend trots zijn op hun kinderen en wat deze kunnen presteren. Maar uiteindelijk zijn het er maar weinigen die echt in een bepaalde discipline -of dat nu sport is, of dansen of zingen of iets anders- tot de besten brengen. Het is ook de taak van de ouders om hun kinderen dit bij te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die denken te kunnen zingen of acteren
horen van mensen om hun heen dat ze redelijk of goed kunnen zingen.
En daar dan iets mee moeten doen.
Zelf hebben ze de ambitie niet om te willen zingen of acteren
maar echt puur vanwege de mensen die misschien uit sarcasme zeggen dat het mooi klinkt of er goed uit ziet.
Er zijn dan altijd familie leden of vrienden die dan ook denken dat ze het goed kunnen.
Vervolgens doen ze mee aan zo'n talentenjacht en vallen daar al gelijk door de mand.
En dan soms nog boos worden ook op de desbetreffende jury.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat er best een hele grote groep is die idd graag op tv wil, of ze nu kunnen zingen of niet.
Dan is er een groep die best wel kan zingen en dan heb je nog de groep die jij bedoelt.
Die niet kunnen zingen maar dat zelf niet inzien (of beter inhoren) Smaken verschillen, iemand in een soepjurk vind zichzelf er waarschijnlijk ook prima uit zien. Er zijn mensen die genieten van een bepaald muziek genre waar ik nog geen 10 minuten naar zou willen luisteren. En niet iedereen is muzikaal genoeg om het verschil tussen zuiver en vals zingen te kunnen horen.
Als dan ook je moeder zegt dat je zo geweldig kan zingen, waarschijnlijk omdat de a-musicaliteit niet uit de lucht is komen vallen, ja dan denk je écht dat je wat kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf a-muzikaal bent hoor je zelf niet hoe vals je zingt al hoor je je zelf terug in een opname. Je kunt het dan gewoon niet beoordelen. Als je dan ook nog mensen om je heen hebt die a-muzikaal zijn of die niet heel eerlijk tegen je zijn...Tja, dan ga je voor schut op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel kinderen worden opgevoed met het idee dat alles wat ze doen, fantastisch is. Het begint al heel vroeg: kinderen die in de buik flink schoppen, zullen later wel geweldige voetballers worden ;-)

Elke droedel die op papier gezet wordt, is een nieuwe kunststroming en elke ram op de peuterpiano is een voorbode van een nieuwe Mozart.

Een heleboel kinderen krijgen niet meer te horen dat ze leuk turnen, nee, ze moeten in de selectie! Kinderen krijgen niet meer te horen dat het best leuk is wat ze op de muziekschool doen, nee ze moeten naar Idols. Dit alles onder het motto dat positieve feedback goed is voor het zelfvertrouwen en dat ze dat nodig hebben in deze wereld. En natuurlijk om te zorgen dat ze de dromen van pappie en mammie realiseren.

Die kinderen raken volledig los van de realiteit en hun omgeving ondersteunt ze daarin. Dus nee: dat weten ze werkelijk zelf niet. En dan komt het heel hard aan als een vakjury je vertelt dat het eigenlijk niks is. De makkelijkste manier is om dan net te doen alsof je het niet begrepen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit in de mensheid,het willen doen van dingen,en het niet kunnen,maar zelf vindt men het mooi.Omdat je eigen stem niet goed hoort,een ander hoort jou stem en het zingen beter dan jezelf denkt.Daarom gaan er een hoop mensen voorschut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk ook weleens naar popstars of zoiets in die aard en ik kan me best voorstellen dat er personen tussen zullen zitten die door familieleden zijn opgegeven. Die zijn misschien in hun eigen omgeving bekend om de sfeer die ze kunnen creëren op een feestje. Met een paar slokken op zingen ze misschien ook wel de sterren van de hemel en krijgen ze hun publiek plat. Ik denk zelf ook weleens op een verjaardag waar mijn zoon bij is, hij kan zo bij het cabaret. Zo raak zijn zijn teksten en zelfs zingen doet hij dan goed. De familie zegt dan steevast dat hij er verder in moet gaan en steeds weer moet hij weer 'nog eens dat stukje doen'. Ik weet echter ook zeker dat hij geen auditie zal kunnen doen, omdat hij dan onder dwang moet zingen en zonder begeleiding, klinkt het ook nog eens een stuk minder. De zenuwen verlammen je, maken in elk geval dat je geen toon kunt houden, geen tekst onthoudt, teveel trilt enz. Het merendeel van de mensen heeft hier last van en zullen thuis of onder vrienden,wanneer ze niet beoordeeld moeten worden, lekker en reaxed kunnen zingen, vooral als er muziek op de achtergrond bij speelt.