Waarom klinkt muziek(niet de zang) live anders?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ook op een live dvd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Antwoorden (5)

Door de akoestiek. Die is er live zelden maar in de studio , tijdens het opnemen, is die altijd goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat in een opnamestudio aan mastering gedaan wordt. Dat is, zeg maar, de chirurgie van de geluidstechnicus. Het doel van masteren is de uitvoerenden te helpen met wat ze willen bereiken. Dus het beste geluid creëren, voor zover dat haalbaar is. Er vindt audio-montage plaats, zodat een artiest zijn geluid zo optimaal mogelijk kan maken.
Mastering is totaal verschillend in de diverse muziekstijlen. In de klassieke muziek betekent het meer monteren. Er worden verschillende takes opgenomen, waaruit de beste worden gekozen, Dat zijn zo'n drie- tot vierhonderd lassen per muziekstuk. Bij klassiek doen ze niet aan equalizing en er wordt weinig compressie toegepast; het draait erom de muziek zo zuiver mogelijk te laten. Bij popmuziek moet veel meer gedaan worden om het lekker te laten klinken. Jazz zit ergens daartussen.
Bij elk aspect van muziekopnames zijn de beste mensen voor 50% artiest en voor 50% technicus.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus kort samen gavat:
In de studio word een equlizer gebruikt, live niet.
De dynamiekomvang en het geluidsbeeld is op een geluidsdrager heel anders dan in een live, PA weergave.
Dat heeft niet alleen met akoestiek te maken, maar de totaal andere soundbewerking.
Tijdens concerten bijvoorbeeld is de weergave meestal MONO, dit om de looptijden tussen verschillende weergevers te compenseren en alle vormen van interferentie zoveel mogelijk uit te doven.
Dus tijdens live gebruik je meer coherentie en dynamiek, terwijl opnamen van hetzelfde concert wel stereo/ Dolby bevatten en andere enhancers gebruiken dan voor live weergave, waar compressors, limiters, feedbackkillers en vaak niet live gezongen opgetreden kan worden.
Wat je dan hoort is een reeds opgenomen stem die zingt, daarom is de klank ook altijd anders als men gaat spreken, dan wordt wel de stem op dat moment versterkt.
Is dit bedrog, NEEN.
Je kunt niet hollend zingen en dansen zonder buiten adem te raken en een astma-achtige ademhaling klinkt niet lekker tijdens een performance.
Zeker bij versterking die vele KW's betreft is het laatste wat je wil , dat je systeem gaat fluiten....
Natuurlijk zal vrijwel iedereen dit tegenspreken.
Hoe ik dit weet? meer dan dertig jaar versterking gedaan, ook grote evenementen.
Bij de hoge gain , nodig voor een flinke geluidsdruk zou iedere microfoon feedback kunnen gaan geven bij directe versterking. Soms gebruikt men tussenoplossingen of werkt men semi -live, het signaal wordt dan in vertraginglijnen voortdurend gemoduleerd om rondzingen te voorkomen.
Mensen vragen zich wel eens af waarom je nooit meer rondzingen hoort. hierboven staat het antwoord.
DUS is een OPNAME een totaal ander gebeuren dan het versterken, deze twee acties worden niet vaak door een technicus tegelijk gedaan , het zijn twee totaal verschillende takken van sport.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze de instrumenten op het hardst moet spelen zodat iedereen goed kan horen en op de studio hoeft dat niet. maar zelf vind ik studio beter dan live. sommige lives zijn echt erg. o.o
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout,
Denk je echt dat ze zo hard KUNNEN spelen dat bijvoorbeeld de hele o2 arena het kan horen?
Nee daarvoor zijn versterkers uitgevonden :p
Afgezien dat het in de studio gemasterd wordt, zijn de artiesten live écht live.
Oftewel, als er vanuit het publiek respons is, reageert de band erop.
Vaak worden de nrs. vaak anders gespeeld om het live element zo goed mogelijk tot zijn recht doen staan.