Hoe kan ik beter leren improviseren op de piano?

Hallo allemaal!

ik ben een behendige pianospeler, en ik vind het erg leuk om te spelen. Bekende nummers cover ik graag, maar ik ben ook de laatste tijden bezig met improviseren van loopjes en leuke introtjes en tussenstukjes.. maar het is al met al geen geheel.. "het zijn zinnetjes van een boek terwijl het verhaal nog geheel onduidelijk is".
Het zijn wel hele pakkende "zinnen" als je begrijpt wat ik wil zeggen.
Daarnaast beschik ik ook niet over de juiste gave om een leuke songtext te maken.. het is vooral de kunst om text in de juiste muzikale sfeer te maken!

ok.. puntje bij paaltje.
ik wil mezelf veel beter ontwikkelen in improvisatie en/of componeren! Ik wil gewoon een compleet nummer van a tot z.. hoe kan ik dit het beste verwezelijken?

BEDANKT

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1K
jc54
13 jaar geleden
Hoe hij het doet weet ik ook niet, maar ik heb veel respect voor Hans Liberg. Die maakt van niets een mooi stuk muziek, en niet alleen op piano. Ik veronderstel dat je zoiets bedoelt????

Antwoorden (3)

Ondanks je talent kan het toch handig zijn om iets meer van de theorie van compositie en harmonieleer te weten. Tegenwoordig worden er best veel improvisatie- en compositiecursussen aangeboden en zijn er ook veel pianodocenten die dat in hun pakket hebben. Ook online is er veel informatie te vinden, bijvoorbeeld op http://composer.rowy.net/componeren.html
Maar het leuke van een echte docent is natuurlijk dat je je eigen stukken mee kan brengen en voor kunt leggen waar je tegenaan loopt.

Wat songteksten betreft, daarvoor heb je weer een heel ander talent nodig en dat moet je niet onderschatten. Laat een taalvaardig persoon met je meedenken over de teksten, het helpt sowieso altijd wanneer je mensen om hun ongezouten mening vraagt!

Uiteindelijk zul je ongetwijfeld met de tijd toch beter uit je problemen komen, want het is zoals met alles: met oefening wordt alles makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over improvisatie en teksten schrijven zou ik me nog niet druk maken. Improvisatie groeit vanzelf en tekstschrijven is een vak apart. Omdat je muzikaal talent hebt is het slim om dat uit te breiden.

Neem zo'n pakkende zin op. Heb je 'n keyboard met opnamefunctie? Of een mobiel met dergelijke functie? Neem het op, speel het later af, luister er kritisch naar en bedenk hoe je deze zin kunt aanvullen. Neem het mee in je hoofd, vooral als je klussen doet waarbij je niet zo hoeft na te denken en bedenk al neuriënd of fluitend een vervolg op je melodiezin. Als het een lied moet worden wat gemakkelijk mee te zingen is, is dit ideaal. Je hoort vanzelf wanneer je te hoog gaat. Als het niet lukt, leg het dan een week weg en pak het later weer op.

Als je een keyboard hebt of een drumcomputer is het ook lekker om met zo'n drumloop mee te spelen. Tijdens het spelen kun je op meer ideeën komen. Heb je zo'n idee, herhaal hem tot ie in je hoofd zit en/of neem hem op. Anders vervliegt je inspiratie. Da's leuk voor op 't podium maar niet als je een nummer wilt schrijven.

Bedenk dat bijna alle liedjes weer terugkomen op de grondtoon. Dus hoe je ook de hoogte in gaat en wat voor wendingen je ook neemt of spanning opbouwt, probeer weer terug te komen op je grondtoon. Je kunt natuurlijk met couplet en refrein werken, dan kun je vanuit je couplet vanzelf naar je refrein werken en laat je het refrein eindigen op de grondtoon.

Je kunt je eerste pakkende zin ook als refrein gebruiken. In veel 'goedkope' liedjes hoor je dat men met de eerste refreinzin is begonnen en dat de rest erbij is verzonnen, bijvoorbeeld: 'Als de morgen is gekomen...'

Dat je in melodiezinnen denkt, is goed. Zo structureer je het voor jezelf. Schuw herhalingen niet, laat een ritmestructuur terugkomen in de volgende melodiezinnen. Denk, vooral als je begint, in viertallen. Dus steeds vier melodiezinnen bij elkaar, zinnen van 4 of 8 maten. Dat houdt je de structuur van het lied helder.

Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen over compositie, maar hier heb je een beginnetje. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tof! Improviseren met muziek is helemaal mijn ding.
Ben zelf gitarist en speel elke dag wel een uur of 3 waarbij ik (naast het warmhouden van mijn techniek) veel improviseer.
Bottom-line is om elke toonladder (majeur, mineur, harmonisch-mineur, verminderde, melodisch-mineur, phrygisch, locrisch..enfin, welke je ook maar enigszins kent om die ladders op elke positie (heen en terug, in triolen, of wat voor "lick" je ook kent) te kunnen spelen..te kunnen dromen.
Je zegt dat je behendig bent dus ik neem aan dat je dit een beetje bekend in de oren klinkt.
Wat ik altijd van tevoren doe is mezelf dwingen me helemaal te focussen op wat ik wil (dat kun je doen door bijvoorbeeld een kwartier tot 20 minuten te mediteren)
Je bent dan een stuk rustiger namelijk.
Neem alles ook op op een geluidsdrager (met je telefoon of, zoals ik dat doe, met een cassetterecorder maar die zul je waarschijnlijk wel niet hebben zoals de meeste mensen).
Hoe dan ook, na het opnemen luister je je stuk weer terug en wees hierbij kritisch zodat je hier en daar je "zinnen", zoals je dat noemt, kunt corrigeren om je verhaal beetje bij beetje vorm te geven.
Neem voor al deze zaken alle tijd die je nodig vindt en klok het met je wekker, zo leer je ook binnen een bepaalde tijdslimiet het beste uit je te halen.

Ik hoop dat je er wat mee kunt (het helpt mij in elk geval wel heel goed).
Good luck!