Hoe lees ik het ritme van dit bladmuziek?

Ik ben bezig met het leren van bladmuziek, wat toch wel iets pittiger is dan ik had gedacht.
Ik weet nu ondertussen dat een noot met een vlaggetje een eighth note is, en zonder vlaggetje een quarter note. En dat het rest teken ook een eighth note is. Maar als ik dan de + (and) en de 1 onder de noten wil zetten kom ik alsnog niet uit op 4 volledige beats.
Hierbij schrijf ik even de eighth note als +.
En als de eighth note op een getal valt ik het bijvoorbeeld zo:
and 1 and 2 and 3 and 4 and
+ 1+ + 2+ + 3+ + 4+ +

En als de eighth note niet op een getal valt schrijf ik de quarter note als 1.

+ 1 +(rust) 2+ 3 +

Want in het begin van de notenbalk staat 4/4 , betekent dit dan dat er 4 quarter beats in een stukje notenbalk moeten zitten? want hoe ik het nu lees kom ik maar uit op ik uit op 3 + .

Dus eigenlijk is mijn vraag hoe moet ik het volgende stukje muziek tellen.
Sorry voor mijn vage uitleg van hierboven, ik hoop dat jullie het snappen. Ik heb namelijk nooit les gehad, en ook al kan ik wel gitaar en drum spelen vindt ik bladmuziek erg lastig.

Alvast heel erg bedankt.

Toegevoegd na 1 minuut:
* vind

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.7K

Antwoorden (3)

Aan de balk staat 4/4, en daarmee wordt aangegeven dat deze maatsoort vier kwarten bevat. Er staan in elke maat 4 tellen. In het stukje bladmuziek zijn die verdeeld door hele tellen (noten zonder vlag) en halve tellen (noten met vlag, en als rusten dat komma-achtige teken).
Amadea
8 jaar geleden
Het is een vierkwartsmaat, dus 4 tellen in een maat. Je hebt achtste noten erin staan, dus ik zal uitleggen hoe je hier telt in achtsten (uiteraard kom je dan in een maat op 8/8, dus een hele maat)
1e maat: 1/8 2/8 1/8 1/8 2/8 1/8, samen 8/8e, dus een hele maat.
2e maat: 4/8 8/2 1/8 1/8. samen 8/8e, dus een hele maat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zal eerst 4/4 uitleggen: het onderste getal 4 betekent dat een 1/4e noot een tel krijgt, dus een kwartnoot. Het bovenste getal betekent dat er 4 tellen in een maat zitten, dus 4 kwartnoten.

Een achtste noot is de helft van een kwartnoot (1/4 en 1/8, dit is dus gewoon wiskunde). Een halve noot is twee keer zo lang als een kwartnoot (1/2) en een hele noot is weer twee keer zo lang als een halve noot (1).

Er zitten dus 4 kwartnoten in een hele noot, twee kwartnoten in een halve noot. Er zitten twee achtste noten in een kwartnoot en vier achtste noten in een halve noot, en ga zo maar door.

Als je achtste noten in een stuk muziek hebt, kun je het beste de achtste noten in alle noten tellen. In een 4/4 maat tel je dan dus 1 en 2 en 3 en 4 en, met een achtste noot op elke keer dat je iets zegt. In het stuk muziek dat jij hebt met de lyrics heb je dan:

"Are" = 1
"you" = en 2
Dan de rust, dit is een achtste rust die je ziet: en
"are" = 3
"you" = en 4
Weer een achtste rust: en

Zo heb je dus in de eerste maat 1 en 2 en 3 en 4 en.
Dit zijn samen 8 achtste noten, wat dus hetzelfde is als 4 kwartnoten, de 4/4 maat die je hebt.

Zie hieronder een afbeelding met de grafische uitleg over hoe de nootwaarden tot elkaar staan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Afbeelding toevoegen lukt, hier heb je een link met informatie waar de afbeelding ook opstaat:
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_tempo_maat_ritme.php

Toegevoegd na 4 minuten:
*lukt niet