Wat maakt Bach zoveel anders dan bijvoorbeeld Mozart of Beethoven?

Als ik Bach luister of speel wil ik na afloop weer hetzelfde stuk luisteren of spelen. De meeste stukken gaan niet vervelen. Dit heb ik niet bij bijvoorbeeld Mozart of Beethoven. Daar denk ik zelf soms : "Even doorspoelen". Komt dit omdat de stukken van Bach anders in elkaar zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet er niet echt een antwoord op Amadea had wel een goed antwoord, denk ik.
Ik heb iets soortgelijks met Beethoven. Heel veel muziek van hem verveelt me mateloos En ik denk dat het komt omdat de man doof was, en zijn hartslag zijn voornaamste steun was. En ik vind dat dat ik dat hoor.
Maar altijd denk ik weer: dat verbeeld je je. En dan blijk ik Beethoven toch weer herkend te hebben.
Zo goed ben ik niet in klassieke muziek hoor, hou er wel veel van, maar ben geen expert.
Mozart vind ik heerlijk! Ook om te zingen. Bach is onze grote meester! Daar zitten zoveel lagen in die muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reactie op Inekevl. Bij Mozart (en ook Haydn) valt me op dat ze elk zinnetje eerst een keer herhalen voordat ze verder gaan. Soms is er een kleine verandering. Als je erop gaat letten gaat dat storen. Bach herhaalt ook veel, maar hele stukken. Dan ben je de eerste keer grotendeels vergeten. (tenminste ik wel).

Het beste antwoord

Bach=baroque, geen twijfel mogelijk en in het woord "baroque" zit een een verbastering van het woord "rock".
Als Bach in deze tijd zou hebben geleefd was het waarschijnlijk een rocker omdat zijn muziek veel raakvlakken heeft met (hard)rock.
In welk opzicht?
Beide stijlen zijn intens, beide zijn virtuoos, vaak dezelfde akkoordenschema's...
Vele hardrock gitaristen noemen de naam Bach vaak bij de vraag wie hun invloeden zijn. (Blackmore van Deep Purple, Yngwie Malmsteen, Paul Gilbert...)
Als baroque in deze tijd nog zou bestaan dan werd het woord "'n roll" erachter geplakt en zou het Barock 'n roll worden genoemd.
Mozart en Beethoven waren natuurlijk ook grote meesters, laten we dan niet vergeten maar daar waar Bach een rocker a la Slash zou zijn, daar zouden Mozart en Beethoven zijn als Blöf of The Cats, met alle respect naar de mannen van Blöf en the Cats, maar dat is het belangrijkste verschil.
Bekijk dit youtube filmpje maar eens van Yngwie Malmsteen die een stuk van Bach speelt:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier en daar wat gezocht lijkt me, maar alles bijeen vind ik dit het beste antwoord.

Andere antwoorden (4)

Blijkbaar hou je meer van barokmuziek dan van muziek uit de klassieke periode. Het is een heel andere stijl. Sierlijker, met dansen erin verwerkt, over het algemeen minder pompeus en rustiger. Barokmuziek heeft een ritme van 60 tot 64 tellen per minuut, hetzelfde ritme als onze hartslag en tevens het eerste geluid wat een foetus hoort. Onze hersenen kunnen door barokmuziek ook op deze frequentie gaan werken waardoor ze langzaam in de alfastaat komen. De frequentie van de stroomgolven ligt dan tussen de zeven en veertien Hertz wat ervoor zorgt dat mensen ontspannen zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen muziek uit de Barokke- (1600-1750) en de Classicistische periode. (1750-1810). Bach valt onder de eerste en is vermoedelijk de reden waarom je zo van Bach houdt. Mogelijk houd je dan ook (meer) van de andere componisten uit de Barok zoals Händel, Vivaldi, Corelli etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bach was uitzonderlijk geniaal. Mozart en Beethoven ook, maar die werkten in een andere stijl. De barok bood wel de meeste mogelijkheden tot 'versieren', eindeloos varieren en uitvinden. Als Barok je meer ligt dan de muziek uit de latere perioden, zul je met het top-talent J.S. de meeste lol hebben.
Ieder het zijne. Doe mij Wolfie en Ludwig maar. EN Gustav.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je goed luistert,hoor je dat Bach andere akkoorden gebruikt en een andere toonzetting,en Bach swingt,zeker voor zijn tijd