Is het schadelijk om op een kinderpiano piano te leren spelen?

2 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Griffin
2 jaar geleden
Schadelijk voor wat?? Je gehoor?
Amadea
2 jaar geleden
Aangezien een kinderpiano geen normaal toetsenbord met minstens drie octaven heeft is het niet mogelijk om daarop piano te leren spelen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ben je zelf een kind?
Thecis
2 jaar geleden
@amadea
een studiepiano wordt ook vaak een kinderpiano genoemd. Dan heb je zeker wel meer dan 3 octaven ter beschikking. En dat is prima om te leren spelen.
Een kinderpiano in de zin van een piano voor kleuters (met idem grootte), dat is inderdaad wat anders. Maar dan heb je vaak maar 1.5 octaaf. Dat is "wat weinig" om goed te leren spelen.

Antwoorden (1)

Nee, daar is niets op tegen. Op een kinderpiano kun je de basis van pianospelen leren.
Wil je echter klassieke muziek gaan spelen, dan is een piano met 88 toetsen toch wel nodig.
Onder kinderpiano wordt van alles bedoeld. Bedoel je een keyboard met 61 toetsen, dan kun je daar gewoon op spelen. Uitgezonderd sommige klassieke werken.
Toegevoegd op 28 november 2021 15:39: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
+ voor het antwoord omdat het in basis correct is (bedoeld).
In dit geval gaat het erom dat een kinderpiano (ook wel studiepiano genoemd) minder octaven heeft, minder toetsen dus. Voor de meeste klassieke muziek voldoet een studiepiano echter prima (weet ik uit ervaring), maar er zijn inderdaad composities waarbij je het gehele gamma nodig hebt.
Wat betreft het aantal toetsen, de meeste piano's hebben inderdaad 88 toetsen (wat neerkomt op iets meer dan 7 octaven): https://onlinemuziekacademie.nl/hoeveel-toetsen-heeft-een-piano/
Keyboards e.d. hebben vaak minder toetsen.