De Zeeuwse rockband heet Bløf en werd in 1992 opgericht door basgitarist Peter Slager. Hij werd hiertoe geïnspireerd door The Scene. Het eerste jaar speelden ze alleen liedjes van anderen. Zolang ze niet optreden is er geen naam nodig.

Er circuleert wel een lijstje met ideeën en de bandleden zijn het erover eens dat het een kort naam moet zijn, want dat oogt beter op posters. Een lange naam past alleen in een klein en lastig te lezen lettertype op een aanplakbiljet. Het woord Blut is gesuggereerd. Ze hadden dan wel niks, maar het was nogal plompverloren en rijmt op de platte naam voor een vrouwelijk lichaamsdeel. Dan beter jezelf groter voordoen dan je bent, het tegenovergestelde dus: Bluf. Bas Kennis bedenkt vervolgens het streepje door de o, als variant op de Umlaut in Tröckener Kecks.

Tot op de dag van vandaag zorgt dat voor spellingproblemen, vooral op internet (het lukt zelfs niet om de eerste bronlink volledig op te nemen, want het teken wordt gezien als html-code en daardoor verbasterd). Maar het blijkt een ijzersterke keuze, naam en logo ineen.

Bron 3 is een boek, tegenwoordig niet meer als link door te geven dus hierbij in tekst: Hier Blof: De biografie / Ernst Jan Rozendaal. Carrera, 2012. ISBN 978 90 488 1571 5
. . .
kort naam = korte naam
Amadea
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Peter Slager (oprichter van de band) zegt dat het een feit is dat de naam nergens op slaat.
Ze wilden gewoon een korte naam. Want als je een korte naam hebt, sta je zelf groot op de poster. Het streepje door de O is er later gewoon bijgemaakt.

In het laatste zwarte balkje kun je deze uitleg lezen.
Staat bij de facts.