Het geluid van de melodica wordt geproduceerd door op een mondstuk te blazen en tegelijkertijd een of meer toetsen in te drukken. Een afgesloten ruimte komt dan onder druk te staan. Door het indrukken van een toets wordt de ruimte geopend en ontsnapt de lucht via een tongetje. Dit tongetje gaat trillen en geeft een toon.
Melodica's worden ingedeeld naar het bereik van het instrument.
Tenor-melodica’s klinken laag. De linkerhand houdt een handvat aan de onderkant vast en de rechterhand bespeelt het toetsenbord.
Soprano en alt-melodica’s klinken hoger en dunner dan tenoren. Sommige zijn ontworpen om met beide handen tegelijk te worden gespeeld: de linkerhand speelt de zwarte toetsen en de rechterhand speelt de witte toetsen. Andere worden gespeeld als de tenor-melodica.
SimonV