Wat heeft Israel hier nu te zoeken?

Sorry dat ik weer over dat fantastische songfestival moet beginnen, maar ieder jaar zit ik weer met dezelfde vraag. Wat heeft Israel nu te zoeken op het EUROVISIE songfestival?
Wat heeft Israel nu te maken met Europa?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Zie hier het antwoord op deze prangende vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mocht-israel-meedoen-eurovisie-songfestival.9553

Hetzelfde kun je je afvragen voor tal van andere landen op de deelnemerslijst.

Toegevoegd na 3 minuten:
Algerije, Armenië, Azerbaidjan, Egypte, Georgië, Jordanië, Libanon, Libië, Marokko en Tunesië.

Ook Turkije is in dat opzicht een twijfelgeval, maar heeft sinds 1453 wel een stukje Europa in handen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar al deze landen zijn wel aangesloten bij Eurovisie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Israël is, hoewel het in Azië ligt, gerechtigd tot deelname aan het Europese festtival omdat de nationale omroep IBA lid is van de European Broadcasting Union. Hiervan zijn ook omroepen in enkele Arabische landen lid. Het feit dat Israël deelneemt aan het Eurovisiesongfestival is mede een reden waarom deze landen van deelname afzien. In 1980 deed bij éénmalige afwezigheid van Israël Marokko éénmalig mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wat betreft het Eurovisie songfestival:
Omdat ze weliswaar niet in Europa liggen, maar wel aangesloten zijn bij de Eurovisie:

"De Europese Radio-unie (ERU), tegenwoordig ook aangeduid met zijn Engelse benaming European Broadcasting Union (EBU), is een samenwerkingsverband van de publieke omroepen van voornamelijk alle Europese staten en enkele in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. De officiële afkorting is EBU-UER — UER is Frans voor Union européenne de radio-télévision)"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisie

Wat betreft de deelname van Israel aan Europese Kampioenschappen ipv Aziatische, wat op basis van hun geografische ligging logischer is, is dat de sporters in grote delen van Azie (voornamelijk het Midden-Oosten) hun leven niet zeker zouden zijn, hun veiligheid kan niet gegarandeerd worden. Daarnaast is er in Azie een aantal landen (lees wederom het midden-oosten) dat Israel niet erkend als staat en dan ga je dus weer problemen krijgen dat de politiek zich bemoeid met de sport, wat dan weer moet leiden tot sancties vanuit de Fifa tegen de betreffende landen.

Samengevat: Het is voor iedereen makkelijker en veiliger Israel gewoon mee te laten doen met de Europese evenemtenen dan met evenementen in het Midden-Oosten.