Gebruikelijk is de westerse stemming E-A-D-G-B-E. Toch zijn er veel bands die anders gestemd staan. Ik weet dat spaanse muziek in een ander stemming wordt gespeeld en dat er in pop muziek veel met drop D gewerkt wordt: D-A-D-G-B-E

Er zijn een hoop variaties, ook in verschillende culturen of zelfs verschillende gitaar soorten.

Bijvoorbeeld de 7 snarige gitaar: B-E-A-D-G-B-E. Dit de reguliere stemming maar met een extra B erboven. De band Korn maak hier gebruik van, maar dan alle snaren 1 toon "gedropped": A-D-G-C-F-A-D. Ook de 8 snarige gitaar wordt steeds populairder, maar dat veelal in de rock en metal scene.

Daarnaast bestaan er ook variaties op de hogere snaren. Dat is vaak te herleiden aan culturen of bepaalde educatie van de artiest.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet alle spaanse muziek wordt in een andere stemming gedaan. Maar die cultuur kent wel meerde stemmingen anders dan wij die kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan je zo niet zeggen volgens mij.

Net als een piano bevat het snaren. De snaren zijn E (lage) ,A, D, G, B en E (hoge) en afhankelijk van de vakjes (fretjes) die je indrukt krijg je de tussenliggende tonen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De toonsoort wordt volgens mij bepaald door de akoorden die je gebruikt.

Alle noten van elke toonsoort (en bijbehorende akoorden) zijn te spelen op een gitaar. In de bijgaande link wordt aangegeven welke noot waar staat, zowel in notenschrift als in TAB schrift. Bij deze laatste notatie worden de 6 snaren weergegeven en het vakje dat je moet indrukken.

Toegevoegd na 14 minuten:
(Een piano heeft natuurlijk wel toetsen, maar elke toets tikt tegen een snaar aan met een vaste toon. Bij een gitaar maak je de snaar korter door de vakjes in te drukken en zo kan je ook alle tonen spelen van elke toonsoort.