wat betekent bitsnelheid bij muziek?

ik heb 2x hetzelfde liedje gedownload van youtube
het liedje duurt 3 min
bij de ene dienst is het bestand 3,16mb met een bitsnelheid van 128kbps
en de andere 4,74 mb met een bitsnelheid van 192kbps
is bij het 2e liedje de kwaliteit van de muziek beter? want ik hoor namelijk geen verschil.

het is een mp3 bestand btw

6 jaar geleden
in: Muziek
3.8K
LeonardN
6 jaar geleden
Dat jij het verschil niet hoort kan meerdere oorzaken hebben.
-De bron was in beide gevallen 128bits of lager
-Jij bent geen "audiofiel"
-Het nummer leent zich niet goed voor vergelijk
-De geluidsapparatuur die je hebt is niet voldoende om het verschil te horen
-De encoderingen verschillen
goede 128kbps MP3 vs slechte 192kbps WMA Of een combinatie van een aantal bovenstaande. Toch is het in de regel zo dat een hogere bitrate een beter geluid zou moeten geven. Maar je kan nooit geluid verbeteren door enkel de bitrate te verhogen. Dus je bron moet wel goed zijn. Als je van een goede originele CD een 128kbpsMP3 en een 256kbpsMP3 maakt zou een ieder met goede oren en een goede geluidssyteem het verschil zo moeten horen. Als je het dan nog niet hoort (en ook niet het verschil met de CD) kan je je persoonlijke collectie naar 128kbps omzetten. Als niemand anders het ooit luistert.

Antwoorden (1)

Bitsnelheid is niet de juiste term, het is de bit-hoeveelheid(bitrate) die bepalend is voor de kwaliteit en de grootte van het bestand. Dus 128.000 bits/s is niet sneller dan 192.000 bit/s maar de hoeveelheid bits die per tijdseenheid door je koperverbinding gaat is hoger bij 192.000 bit/s. En hoe hoger in de regel de bitrate is hoe beter de audio kwaliteit, uitzonderingen daargelaten waarbij die een verschrikkelijke encoding hebben gemaakt op 320Kbit/s die slechter is dan 160Kbit/s komen ook weleens voor.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
bitrate is weldegelijk bitsnelheid. bithoeveelheid is onjuist hier, de bithoeveelheid van het liedje is 3MB of 4,5MB. Snelheid= hoeveelheid/tijd
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" Snelheid= hoeveelheid/tijd"
Voor de volledigheid zou het dan geen snelheid moeten zijn maar iets van verwerkingsnelheid moeten zijn, want snelheid van de elektronen waaruit de bits bestaan en dus de snelheid van de bits bepaalt blijft gelijk i.e. wirespeed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens heb ik de Engelse wiki erbij gepakt om te checken, maar daar wordt nergens gerept over snelheid, alleen op de Nederlandse wiki pagina wordt dat geroepen, ik vind dat incorrect, maar dat zal wel een cultuur dingetje zijn. Want jij stelt: Snelheid= hoeveelheid/tijd
Klopt als je in een auto zit en hoe meer kilometers je aflegt tegen een gegeven tijd hoe sneller je bent. Maar bij bits ligt de snelheid vast, maar wordt de snelweg verbreed zodat je met meer auto's bij gelijke snelheid toch evenveel of meer kilometers kan afleggen opgeteld dan het ene autootje wat harder rijdt.
LeonardN
6 jaar geleden
Verwerkingssnelheid lijkt me een prima woord inderdaad.