hoe komt het dat je op een hoorn dezelfde toon blaast?

mijn kleinzonen 7 en 10 jaar en kleindochter ook 10 jaar hebben van tnt zo'n oranje hoorn gekregen, nu wil het geval dat alleen de oudste jongen wist hoe je geluid uit deze hoorn kon krijgen. dus hij leerde dit weg aan de andere kinderen, maar tot mijn verbazing maakte iedereen de zelfde toonhoogte, is dit toeval of is er iets anders in het spel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

De toonhoogte van een hoorn wordt bepaald door de lengte van de buis. Een hoorn zonder gaten, kleppen of ventielen kan alleen natuurtonen voortbrengen. Door kortere en/of langere stukken buis eraan toe te voegen kan de lengte en daarmee de toonhoogte veranderd worden. De vuvuzela is een Zuid-Afrikaans blaasinstrument. Ten behoeve van de voetbalkampioenschappen wordt deze nu gemaakt van kunststof. Door op de juiste manier te blazen komt er een geluid van circa 130 decibel uit.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft hij ook een of meerdere boventonen of onder tonen?
Amadea
13 jaar geleden
Nee, de vuvuzela is monotoon. Met een grote groep één toon blazen, zoals met de vuvuzela gebeurt, hoor je normaal nooit in Afrika. Als er meerdere eentonige hoorns gebruikt worden, hebben die hoorns altijd een verschillende toonhoogte. De kenmerkende akkoorden en ritmes die horen bij een groep traditionele eentonige hoorns, ontbreken bij de vuvuzela. http://www.africaserver.nl/pdf/ZA0903_HERRIE_02.pdf

Andere antwoorden (2)

De toon van een hoorn is afhankelijk van de vorm ervan. Wanneer je lucht doorheen blaast, gaat deze trillen. Als de hoorn goed is ontworpen, zal het geheel gaan resoneren. D.w.z. heel hard trillen. Zo hard dat er geluid wordt gemaakt. Dezelfde hoornen zullen dezelfde toonhoogte produceren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toonhoogte wordt bepaald door het materiaal
de (lengte en de doorsnee van de pijp) dus niet door de kracht waarmee je er op blaast.
Een blokfluit bedient zich ook van hetzelfde principe
je kan alleen harder of zachter spelen maar de tonen bijven in dit geval hetzelfde
z'on oranje toeter heeft een lengte en doorsnee 1 toon dus