In hoeverre mag je merknamen intensief gebruiken in een liedje?

Ik heb een nummer geschreven over een bepaald drankje van een grote Nederlandse winkelketen. Moet ik nu bijvoorbeeld toestemming vragen aan het bedrijf om de naam van dit bedrijf te noemen? Een voorbeeldje, mag dit wel of niet? als 'Koffie van de Jumbo', 'Ice-Tea van de Lidl', of 'Frikandelbroodje van de Coop'.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
3K
Erna55
6 jaar geleden
Ik raad zomaar : rookworst van de HEMA.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je mag het onbeperkt laten gebruiken in een reclame voor dit bedrijf, als je het aanbiedt voor een reclame-campagne. Is ook geen slecht idee. Probeer te achterhalen welk reclamebureau voor deze grote winkelketen werkt en misschien is het wel goed genoeg, je weet nooit. Voor commercieel gebruik zal je toestemming nodig hebben. Voor huis, tuin en keuken gebruik is het geen probleem. Schrijf bv een Sinterklaas gedicht waarin je je moeder aanspreekt op (Erna's) rookworst van de Hema die ze niet kan weerstaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het wordt bijv. via YouTube ook aangegeven of de inhoud met muziek legaal is of niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook voor Amerikaanse merken geen probleem (moest wel uitgevochten worden dus de vraag is heel relevant) https://nl.wikipedia.org/wiki/Barbie_Girl

Antwoorden (1)

Het mag, sterker nog: de fabrikant van het merk zal blij zijn als je het merk in een positieve context noemt.

Tenzij het doel van het lied is de reputatie van het merk aan te tasten, of jij profiteert van de reputatie van het merk. Er moet een geldige reden zijn om het merk te gebruiken.
Je hebt natuurlijk recht op vrijheid van meningsuiting, al zitten hier ook grenzen aan (zoals smaad, opruiing en discriminatie).
Parodiëren mag weer wel. Onder het mom van een parodie mag je zelfs delen van andermans werk overnemen, zelfs wanneer dat normaal inbreuk op auteursrecht of merkrecht zou zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zo kreeg het biermerk ‘Buckler’ de volle laag in de oudejaarsconference van Youp van ’t Hek in 1989:
"Buckler, dat kent u toch wel? Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op, jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!"
Volgens sommigen veroorzaakte Van ’t Hek met deze uitspraken een drastische daling van de verkoopcijfers. Een promotiecampagne vanaf 1992 mocht niet meer baten: eind 1993 werd Buckler in Nederland uit de schappen gehaald.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hi Simon, thanks voor je reactie! Het nummer gaat over wilde plannen hebben, zoals dure last-minute tripjes, champagne van de beste kwaliteit etc. Echter blijft het bij plannen, omdat ik niks heb om uit te geven. Daarom wordt het maar een avond bankhangen met een goedkoop drankje. Denk je dat dit dusdanig negatief zal zijn voor dit bedrijf? Het desbetreffende bedrijf verteld echter wel dat ze hoge kwaliteit producten leveren, tegen een scherpe prijs.
SimonV
6 jaar geleden
Lijkt me niks mis mee. Dat het drankje goedkoop is, is alleen maar positieve reclame.
Je onschuldige tekst heeft niet als doel het merk aan te tasten.