Wat was de allereerste muziekclip aller tijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
17.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste video clip op MTV in 1981 was grappig genoeg
"Video Killed The Radio Star"

Antwoorden (7)

Bohemian Rhapsody van Queen was de eerste die is opgenomen met een videocamera.
In de jaren 20 waren er echter al animatiefilms voor muziek.
Zie link:

Toegevoegd na 1 minuut:
Het fenomeen bestaat dus al zo lang als er film bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste videoclip wordt vaak Bohemian Rhapsody van Queen genoemd. Dit is in die zin correct dat dit de eerste clip is die werd opgenomen met een videocamera. Het was niet echt de eerste clip, Bohemian Rhapsody was in
ieder geval de eerste clip die aandacht kreeg. Deze clip veroorzaakte zonder meer een kentering in de popmuziek.

Filmpjes waarin muziek de belangrijkste rol speelt, zijn echter al zo oud als het medium film. In de jaren '20 maakte Oskar Fischinger animatiefilms speciaal voor muziek ("visual music"). Cab Calloway's Minnie the Moocher uit 1930 werd door de Fleischer Studios bewerkt tot Betty Boop-cartoon. In de jaren '40 ontstond het verschijnsel van de Soundies, korte filmpjes die speciaal voor de zogenaamde Panoram-jukebox werden gemaakt.

Een van de eerste muziekvideo's die speciaal voor televisie was gemaakt, was het nummer "Stranger in Paradise" van Tony Bennett. In dit nummer werd Bennett op cinematografische manier gevolgd op straat. In 1961 kwam het nummer "Travelin' Man" van Ricky Nelson uit. De promoclip bestaat uit de beelden van plaatsen/gebieden waarover in het nummer wordt gezongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bohemian Rhapsody van Queen was de eerste volledige videoclip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met videoclip een filmpje bij een liedje bedoelt, dan was Bohemian Rhapsody zeker niet de eerste.
Bob Dylan had er bv al eentje rond 1965, Subterranean Homesick Blues, die later door een hoop anderen is geimiteerd.
http://www.dailymotion.com/video/x2798x_bob-dylan-subterranean-homesick-blu_creation
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig nummer van Dylan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens bij kan die inderdaad als eerste videoclip beschouwen!
De eerste echte cliop was die van rodger Glover met Love is all.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga toch ook van Thriller van The King of Pop. Michael was de trendsetter ook al was Bohemian Rapsody een soort van clip, maar Michael maakte er een echt filmpje van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
The Buggles:

http://www.eightyeightynine.com/musicvideo/mtvfirstsong.html