Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het zo dat een Gis hetzelfde klinkt als As en dat Fes hetzelfde klinkt als E?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Muziek
3.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja. Dat ze een andere naam hebben heeft te maken met de toonsoort waarin je speelt en het behoud van de structuur van hele en halve toonafstanden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat klopt bij benadering. Bij bijvoorbeeld een piano of een gitaar is het exact dezelfde noot. Echter een violist zal zeggen dat een gis anders klinkt dan een as. Wanneer je de noot namelijk echt zuiver speelt is er een klein verschil hoorbaar tussen een gis en een as (en een fes en een e etc.). Op een viool kun je dit verschil aanbrengen, bij een piano bijvoorbeeld niet, aangezien daar slechts één toets is voor beide noten. Je zou kunnen zeggen dat een piano daarmee altijd een beetje vals is, echter is dit in de praktijk niet echt merkbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Dat wist ik niet. Interessant!
Je antwoord wordt bevestigd door deze bron: https://vioolspelen.nl/2014/12/06/artikel-12-tips-om-zuiver-te-spelen-op-de-viool-of-altviool/ "Oh, en probeer eens een pianist het verschil tussen een gis en een as uit te leggen!"
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben zelf pianiste ;), maar speel sinds kort ook viool, er ging inderdaad een wereld voor me open!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding