Is dit muziekstuk te leren in ongeveer 9 maanden?

ik moet volgend jaar februari een muziekconcert geven vanuit school, en ik heb nog nooit iets van pianoles gehad en kan dus eigenlijk ook helemaal niet piano spelen. ik ben een beetje aan het rondzoeken geweest op internet en ik kwam tot de conclusie dat ik Schlinder's List wel een mooi stuk vond om te doen, en omdat het me nog wel relatief eenvoudig te leren lijkt.
zie deze link voor de precieze video:

https://www.youtube.com/watch?v=kwI-uVkEFgI

6 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Wat vreemd om de opdracht te krijgen een concert te geven terwijl je geen instrument kunt bespelen?
ronron1212
6 jaar geleden
Omdat te leren zul je toch een iemand moeten in huren om het je te leren.
MarBet
6 jaar geleden
Wat leuk dat de school je op deze manier uitdaagt! En mooi nummer heb je uitgekozen. In elk geval is van dit nummer ook wel eenvoudige bladmuziek te krijgen. Even in de bibliotheek rondneuzen en dan vind je vast wel iets. Is natuurlijk wat minder leuk dan de 'echte' versie, maar dan moet het zeker te doen zijn in 9 maanden. Zou wel kijken of je iemand kan vinden om je hierbij te helpen.

Antwoorden (2)

Mooi stukje muziek. Maar niet zo makkelijk als je zou denken.
Er zijn 3 manieren om het te leren:
1) De muziek geheel op het gehoor na spelen. Dat vergt een zeer goed muzikaal gehoor en een goed muzikaal geheugen.
2) Van papier in het Klavarscribo (is in het filmpje gebruikt). Dat moet je wel even onder de knie krigen.
3) Van papier in het normale notenschrift. Dat moet je wel even onder de knie krigen.
In alle gevallen, zoek een pianoleraar en begin met pianolessen.
Hij zal kunnen beoordelen of dit voor jou een haalbare kaart is.
Wij kunnen dat in elk geval niet.
6 jaar geleden
Simpel antwoord:
Nee.
Zonder enige basis in 9 maanden dit stukje leren acht ik (tenzij talent) niet mogelijk.
Het klinkt misschien niet heel complex, maar dat is bij dit soort muziek juist het veraderlijke.

Hier de bladmuziek:
http://www.ozelpiyanodersi.org/wp-content/uploads/2011/08/Schindlers-List-Theme-Solo-Piano-John-Williams.pdf

Ik heb het even geprobeerd (speel 25 jaar klassiek piano), en kan me niet voorstellen dat iemand zonder basisvaardigheden dit in een paar maanden aanleert. Vooral vanwege relatief moeilijke combinaties en vingerzettingen. Daarbij vraagt het stuk om nuance in de uitvoering.

Ik zou dan eerder proberen, zoals Jan en Alleman tegenwoordig doet, om dat stukje van Yann Tierssen te oefenen. Veel minder complex.