Kun je jezelf ''trainen'' in het improviseren van melodieën op de piano?

Ik zou graag alle melodieën die op een bepaald moment in mijn hoofd zitten op de piano kunnen spelen, maar het lukt me nog niet zo goed om het ook meteen letterlijk zo te spelen met beide handen, kun je hierop ook oefenen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb wel al pianoles gehad, dus de notennamen etc ken ik wel.

Toegevoegd na 12 minuten:
En kan muziek luisteren en het naspelen zonder bladmuziek op te zoeken (Bij velen bekend als : ''To play by ear'' ) hier ook aan bijdragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Melodieën die je in je hoofd hebt, zijn vaak erg ingewikkeld en moeilijk na te spelen. Daarmee beginnen is vaak wat te hoog gegrepen. Als eerste stap raad ik je aan om bestaande melodieën na te spelen: eerst kinderliedjes en sinterklaasliedjes. Dan concentreer je je op de noten, het ritme is vaak niet zo moeilijk. Als je dat kan, probeer je er een bas onder te verzinnen.
Je kunt het daarna verder uitbouwen naar liedjes van de radio.
Nog twee andere methodes: 1) zing de melodieën eerst, dan onthoud je ze en kun je ze makkelijker naspelen.
2) leer de stukken van pianoles uit je hoofd, dan speel je namelijk heel anders dan wanneer je van blad speelt.

En het belangrijkste: experimenteer er lekker op los. Wat eruit komt, zijn misschien niet de melodieën die je in je hoofd had, maar dat weet haast niemand...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opzich lukt noten naspelen nog wel. Ik bedoel, ik heb de laatste tijd heel vaak dat als ik een bestaand liedje wil naspelen, ik de noten zo gevonden heb en een klein stukje kan spelen. Alleen is het dan nog een te ''simpele'' versie. Ik zal deze methodes wel zeker uitproberen, dan kom ik vast al een klein stapje verder, dankjewel!

Andere antwoorden (4)

zeker, de toonladders van buiten leren en je bent al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik altijd doe is een akkoorden schema pakken, en dan als gebroken akkoorsen spelen met mijn linkerhand en dan oets improviseren met minn rechterhand. Een voorbeeld van zo'n schama is C-G-Am-Em-F-Em-F-G en dan weer van voren. Maar er zijn er veel meer, dus je kan er lustig op los improviseren. Als je een melodie inje hoofde probeert na te spele of zo is het het handigst om de toonsoort te vinden om de akkooren er makkelijker er bij te kunnen vinden. Of je transponeert je melodie gewoon naar C of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe lang je pianoles hebt gehad, en hoe vaak je piano speelt, maar om een melodie te kunnen improviseren of naspelen zonder bladmuziek moet je een aardig absoluut gehoor hebben en een goede kennis van je instrument. Dan ben je dus redelijk muzikaal onderlegd.

Je zou door kunnen gaan met pianolessen, en je speciaal daarop kunnen richten. Dus door de pianoleraar te vragen hoe je dit het beste kunt aanpakken.

Als je het zonder extra les wilt doen moet je echt dagelijks oefenen, en beginnen met simpele melodieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 4 jaar pianoles gehad, totdat mijn pianolerares voor persoonlijke redenen ermee stopte. Ik kreeg van haar altijd klasieke liedjes (Wat mij eigenlijk heel ver heeft geholpen) maar sinds ik niet meer op les zit print ik zelf regelmatig bladmuziek uit naar mijn persoonlijke smaak en probeer ik alle liedjes gewoon in mijn eentje te leren. Het probleem is dat ik er nog steeds niet zeker van ben of ik het ''talent'' ervoor heb om te improviseren, hoewel ik wel steeds vaker bewust op mn gehoor focus in plaats van mijn ogen. (dus iets na proberen te spelen zonder bladmuziek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om piano te spelen heb je geen absoluut gehoor nodig. Een absoluut gehoor is als je bv een vrachtwagen hoort piepen dat je weet dat dat een fis is.
Een relatief gehoor is wel handig: je stelt je een toon of melodie voor en die speel/zing je vervolgens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal het in mijn geval eerder relatief zijn, denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mrim, een absoluut gehoor maakt juist een goede muzikant. Om melodieën te horen, en exact na te kunnen spelen zonder de muziek erbij te hebben is een absoluut gehoor zelfs wel handig. Met een absoluut gehoor kun je namelijk tonen benoemen, spelen of zingen zonder eerste een referentietoon te horen. Met het piepen van een vrachtwagen heeft dat totaal niets te maken. Zie anders ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Absoluut_gehoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
absoluut gehoor kan ook variëren. De ene heeft het minder of meer gevorderd dan de andere. Maar de meeste muzikanten die regelmatig muziek maken en redelijk muzikaal onderlegd zijn kunnen een melodie toch wel uit hun hoofd op hun instrument naspelen. De soort melodie varieert van een simpel kinderliedje tot moeilijkere dingen.
mijn zus kan niet improviseren op piano

ik juist wel heel erg goed

maar mn zus die kan chopin spelen van bladmuziek

en ik kan helemaal nix behalve improvisren

mn zus is jaloers op wat ik heb

en ik ben jaloers op wat zij heeft