Bepaalt een pianist, bij het spelen van bladmuziek, zelf met welke vinger hij welke toets raakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Het beste antwoord

Een vingerzetting is de keuze van vingers en handposities tijdens het bespelen van een muziekinstrument. Op een piano bijvoorbeeld kunnen akkoorden of melodieën vaak met verschillende vingers gespeeld worden. In deze context is vingerzetting de keuze voor welke vinger welke toets aanslaat. In de loop van een stuk kan de vingerzetting wijzigen afhankelijk van de context. De keus van een goede vingerzetting is essentieel om een comfortabele manier van spelen te realiseren, waarbij de hand zoveel mogelijk in natuurlijke posities kan blijven, en er balans is tussen de bewegingen en gebruikte vingers. Een vingerzetting kan zowel door de componist, uitgever of uitvoerende worden uitgedacht en worden aangegeven in de partituur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat bepaalt het blad, want een goede pianist speelt wat er staat en er is een volgorde van vingerzetting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitvoerder van een muziekstuk kan heel goed zélf zijn vingerzetting aanpassen, naar wat hij het prettigste vind.
de notatie gaat over de toon en de octaaf van die toon, volgens mij meld de notatie niet welke vinger welke toets moet indrukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag je zelf bepalen. Echter je zult wel rekening moeten houden met de volgende akkoorden, want anders zitten je vingers in de knoop.

En C met de pink klinkt hetzelfde als een c met een wijsvinger.

Echter er zijn composities waar het niet anders kan. Mousorgski heeft een compositie waar de tonen zo ver uit elkaar zitten dat enkel pianisten met grote handen en met hun duim en pink samen de noten kunnen aanslaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze beginnen met lessen staat de vingerzetting er vaak boven (in 1,2 ,3 ,4 en 5 ). Hiermee trainen ze gewoon wat de makkelijkste vingerzettingen zijn. Een gevorderde pianist bepaalt het zelf, maar ze zullen nagenoeg alle noten met dezelfde vingerzetting spelen als een andere pianist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bladmuziek bepaald de noten die je moet spelen, en je vingers gaan dan vrijwel automatisch naar de meest logische plekken om bepaalde noten te raken. Er staat ook regelmatig een vingerzetting bij (op de bladmuziek) maar als je vingerzetting aan het begin ermee overeenkomt gaat de rest eigenlijk vanzelf.
Ik speel zelf piano en als ik speel gaat de vingerzetting automatisch, ik kies het meestal dus niet echt ''bewust''.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+-je van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel :)
Ooit was er een ( wereld )beroemde pianist, Paul Wittgenstein, tevens componist en broer van de filosoof Wittgenstein. Google hem maar (:
Je zal zien dat hij vanwege zijn handicap, een andere vingerzetting had aangeleerd dan de te doen gebruikelijke. Grote componisten hebben voor hem speciaal stukken gecomponeerd Britten, Hindemith, Strauss, Ravel.

Iedereen die piano leert spelen, leert dat met de juiste vingerzetting, maar iedereen die KAN spelen, zal zichzelf/haarzelf een eigen 'aanslag' en vingerzetting aanmeten.

Maar hij/zij, die zijn/haar eerste pianolera(a)r(es) tegenkomt op zijn/haar concert, zal fluks zijn/haar vingers neerzetten zoals hij/zij dat geleerd heeft :)))))))

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Wittgenstein

http://www.trouw.nl/cultuur/boeken/article1850241.ece/Genieen_in_een_duistere_tijd_.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Behalve natuurlijk Paul Wittgenstein, maar dat moge duidelijk zijn :))

Toegevoegd na 12 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=tSxcXdXqLvA