Wordt in de muziek het interval tussen de B en C gezien als een hele, of een halve toonafstand?

Als je van de C naar een D gaat wordt dit in de muziek als een hele toonafstand gerekend. Als je van de C naar de C#/Db gaat is dit een halve toonafstand.
Maar tussen de E en de F of de B en C zit er geen kruis of mol. Wordt dit dan nog steeds als een hele toonafstand gerekend of als een halve?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is een halve.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een toonladder bestaat uit hele en halve toonafstanden. De halve liggen tussen de 3-4 en 7-8 noot. Bij de toonladder van C (grote terts) is dit tussen e-f en b-c. Bij ander (grote terts) toonladders blijft de halve toonafstanden tussen 3-4 en 7-8. Om dit vol te houden krijgen sommige noten een verhoging (is) of verlaging (es) achter de noot. Voorbeeld toonladder D (grote terts): d-e-fis-g-a-b-cis-d
De f en de c moet hier verhoogt worden om die structuur van de toonlader te behouden. Deze worden nu fis en cis. Fis-g (3-4) en cis-d (7-8) beide een halve toonafstand. Toonladder F (grote terts): f-g-a-bes-c-d-e-f
Omdat tussen 3-4 een halve toonafstand moet zitten zal de b verlaagd moeten worden naar bes om de structuur te handhaven. 7-8 staat e-f en is, zoals je al weet, een halve toonafstand. Enz.

Antwoorden (2)

ik denk een halve toonafstand
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De afstand tussen B en C en tussen E en F is een halve toonafstand. Vandaar dat een Bis (B met kruis) precies dezelfde toon is als een C, en als er een Ces (C met mol) staat speel je een B. En evenzo is een Eis (E met kruis) een F, en een Fes (F met mol) gelijk aan een E.
Amadea