Waarom noemde men vroeger popmuziek tienermuziek?

Ik herinner mij, dat Herman Stok in de jaren 60 voor de VARA radio het programma Tijd Voor Teenagers presenteerde met popmuziek. Toen noemde men dat tienermuziek. Jos Brink presenteerde toen voor de AVRO radio het programma Tussen 10+ En 20-, ook met popmuziek. De muziek was toch niet alleen voor mensen jonger dan 20 jaar? Herman Stok was toen al een forse 30-er. Der meeste artiesten, die daaraan deden, waren ook van rond 20 jaar en ouder? Er waren toch ook wel mensen, die toen al de 50 waren gepasseerd, die dat leuk vonden. Mijn vader dacht toen, dat ik die muziek alleen leuk zou vinden op mijn tienerleeftijd. Maar ik vind het nog steeds leuk.

7 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Inekez1
7 jaar geleden
Het is van voor mijn tijd dus ik weet niet precies welke muziek je bedoelt. Maar misschien was het destijds de enige muziek die tieners leuk vonden?
TurfGraver
7 jaar geleden
Pop (populair) muziek wordt dus bepaald door wat populair is bij de luisteraar. Zeker in die tijd werd dat door de verkoop van singeltjes bepaald, welke voornamelijk door tieners werden gekocht.
Tieners zijn veelal ook meer beïnvloedbaar (meedoen) dan volwassenen en wat mijn 'vriendje' koopt moet ik ook hebben (zie mobieltjes tegenwoordig) en daardoor wordt dat "populair"'. Tis net mode... :)
De makers gaat het natuurlijk om de centen. :p
corzijlstra
7 jaar geleden
Het betreft hier muziek van o.m. Cliff Richard and the Shadows, Elvis Presley, Beatles, Gerry and the Pacemakers, Searchers, Rolling Stones, Jerry Lee Lewis, Eddy Cochran, Johnny Lion and the Jumping Jewels, Rob de Nijs en de Lords, Pretty Things, Herman's Hermits, enz. enz. Dus popmuziek van toen.

Antwoorden (2)

Herman Stok was vooral bekend door de jongerenprogramma’s die hij zowel op radio als televisie presenteerde. 'Tijd voor teenagers', een muziekprogramma voor jongeren naar Amerikaans voorbeeld, bracht in 1959 een omwenteling te weeg. De leiders van de muziekafdelingen zagen nota bene eerst niets in het voorstel, maar het werd een van de beter beluisterde radioprogramma’s bij de VARA. Het werd uitgezonden tot 1969. Dit allereerste programma op de Nederlandse radio waarin het door algemeen fatsoen omstreden nieuwe muziekgenre rock-'n-roll werd gedraaid sprak (uiteraard, want het hoort bij pubers om zich te verzetten tegen wat oudere mensen verantwoord vinden) de jeugd enorm aan. Daarom werd het "tienermuziek" genoemd.

En waarom werd het dan onfatsoenlijk gevonden? Men vond dat de goede zeden in gevaar verkeerden en de openbare orde in chaos ten onder dreigde te gaan. In 1956 verboden burgemeesters in Apeldoorn en Enschede zelfs de film 'Rock around the clock'. Kan je nagaan hoezeer in vijftig jaar tijd de maatschappelijk visie is veranderd...
Amadea
7 jaar geleden
Je bent het meest gevoelig voor muziek die je in je tienertijd hebt gehoord, toen de hormonen door je lijf gierden. Bijna alle popliedjes gingen over de liefde. Op je dertigste sta je meestal niet open voor muziek van een knul van 20 omdat het geen indruk op je maakt.

Popmuziek is pas opgekomen eind jaren 50, begin jaren 60. Mensen van 25 waren nauwelijks in muziek van de Beatles geinteresseerd toen die 20-25 waren. Hun publiek bestond uit tieners die tegen hen opkeken en ze aantrekkelijk vonden.

Met de komst van de popmuziek ontstond voor het eerst een jongerencultuur. Muzikanten werden idolen. Als mensen eenmaal 25-30 zijn, getrouwd zijn en een kind in de box hebben, is die opwindende tijd voorbij en spreken de nieuwe tieneridolen hen niet meer aan.