Wie staat er op de allereerste cd?

De eerste cd die uitgebracht is...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Antwoorden (8)

De allereerste cd ooit gemaakt of de allereerste cd in mijn kast?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vermoed iets in de richting van "dit is een test", of bedoel je de allereerste die ik zelf gekocht heb? Dat was greatest hits 1995 ofzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet waar die ligt, maar zou zonde zijn als iemand erop ging staan...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
According to the "Tenth Anniversary of The CD" supplement to the 26
Sep 1992 issue of Billboard Magazine (thanks to Derek Nichols for
looking this up):

* October 1982: Billy Joel - 52nd St.
(First commercial CD released in Japan.)

* June 1983: 12 CBS titles, 15 Telarc titles, 30 Denon titles (First
US CD releases. All CDs sold in the US previously had been import
titles pressed for overseas labels. These were still
manufactured overseas, but for US labels.)

* August 1983: Polygram releases 100 titles in the US

* September 1984: Bruce Springsteen - Born In The USA (First CD
manufactured in the US.)

Quoted uiteraard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Richard Strauss's Eine Alpensinfonie, gespeeld door het Berliner Philharmoniker en gedirigeerd door Herbert von Karajan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ik denk dat jij gelijk hebt.
Dit is wel leuk, want op heleboel websites staat dat
de eerste CD van Abba was.

The first CD produced was The Visitors by Abba.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/6950845.stm

Wie zou er nu gelijk hebben?
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt de eerste CD uit de eerste CD-fabriek te zijn, maar niet de eerste opname die ooit voor commerciele doeleinden gedrukt is.
De allereerste CD was een proef CD die gemaakt is door Philips om te kijken of zij de volledige 12de symphonie van Beethoven kwijt konden. Deze duurd 83 minuten, dus te groot voor een LP. Dit was ergens medio jaren '70...

Aldus toenmalig topman van Philips Jan Timmer...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ja, maar die werd niet in de handel gebracht, er waren trouwens geen apparaten om hem af te spelen. Ik vermoed dat Ruud het goede antwoord heeft gegeven.
Om even duidelijkheid te geven over het dilemma of het nu een CD van Abba of van Karajan was:

"The first commercially available CD was pressed in Hanover, Germany, by PDO-the Polydor Pressing Operations plant, in 1980. The disc contained a recording of Richard Strauss's Eine Alpensinfonie, played by the Berlin Philharmonic and conducted by Herbert von Karajan.[8] In August 1982 the real pressing was ready to begin in the new factory, not far from the place where Emil Berliner had produced his first gramophone record 93 years earlier. By now, Deutsche Grammophon, Berliner’s company and the publisher of the Strauss recording, had become a part of PolyGram. The first CD to be manufactured at the new factory was The Visitors by ABBA."

Dus het Berlin Philharmonic onder leiding van Herbert von Karajan is het juiste antwoord.