Is André Rieu nu echt een goede violist?

In zo`n concert klinkt het allemaal prachtig, echter ik zie dan doorgaans dat hij meespeelt met een aantal violisten uit zijn orkest.

Hoe kan ik dan beoordelen of hij zelf echt een goed violist is, of dat hij alleen een entertainer is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
16.4K

Het beste antwoord

Ja, met al mijn kennis van de klassieke muziek, durf ik gerust te stellen dat Rieu een goede violist is.
Hij is absoluut geen Jascha Heifetz, Nigel Kennedy of dichter bij huis Jaap van Zweden, maar die leggen het ook allemaal af tegen Yehudi Menuhin.
De vraag luidt namelijk of hij een goede violist is en die kan je niet anders beantwoorden met een volmondige ja.
Als je vraagt of hij virtuoos is, nee dan is Rieu mijns inziens een behoorlijke tweede violist achter de echte grote namen. Zelfs Janine Jansen kan haarzelf scharen bij het betere garnituur in vergelijk met Rieu.

Qua entertainer is Rieu waarschijnlijk, en dat blijkt ook uit zijn kaartverkoop, all over the globe, de absoluut beste die Nederland ooit heeft voortgebracht. Hij maakt heel veel mensen blij met zijn concerten en dan mag hij misschien niet zo virtuoos kunnen spelen als de echt groten, hij laat veel violisten achter zich, incluis ene Vanessa Mae, die het ook moet hebben van de show eromheen.

Laat ik het zo zeggen, als ik een vioolconcert van Max Bruch wil luisteren, dan luister ik het liefst naar Yehudi Menuhin, als ik een DVD wil bekijken met een potpourri aan klassieke muziek met een show eromheen, kijk ik absoluut André Rieu. Ook zouden mensen die niet zeker weten of ze wel van klassieke muziek houden beter eerst naar Rieu gaan, dan een kaartje te kopen van Nigel Kennedy in concert :))

Nog een tip, voor mensen die kennis willen maken met klassieke muziek in een wat 'gelikter' jasje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hooked_on_Classics

Als je daar wat downloadtijd aan wil besteden is dat geen verspeelde tijd.

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.youtube.com/watch?v=kcVEgxUvKYc
http://www.youtube.com/watch?v=17dP0QvjsOU
http://www.youtube.com/watch?v=6hZnj-ihNcg
http://www.youtube.com/watch?v=xW4FW3Otj4Y
http://www.youtube.com/watch?v=NJXMxtEqc9s

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.youtube.com/watch?v=CXasKlTsjf8

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.youtube.com/watch?v=PXEmYzq8BgY
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hij is een goede dirigent en engageur en dat is zijn belangrijkste rol in het geheel. Of hij een excelente violist is maakt in dit collectief niet zoveel uit. Wel maakt het uit of hij wel of niet meespeelt. Dit heeft effect op de show. Als hij solist zou zijn, zou zijn kwaliteit als violist zeker uitmaken, maar binnen een orkest minder. Hij is dus een geweldige entertainer zoals je dat noemt en of hij kwalitatief goed viool speelt kun je inderdaad niet goed beoordelen. Maar dat maakt niet veel uit voor het eindresultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal je wat verklappen: het is een beroerde musicus. Maar dat mag voor de meeste mensen de pret niet drukken.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, zouden het je vaste minnaars zijn, of heb je Rieuliefhebbers op de lange teentjes getrapt? Zelf denk ik trouwens eerder dat Rieu vooral een zeer onopmerkelijke violist zonder bijzonder talent is, dan dat hij echt een beroerd muzicus is. Een beetje als de mensen die bij talentenshows als Idols of X Factor nooit op tv komen: te slecht om te bewonderen, te goed om uit te lachen. Mensen die de juiste noten kunnen zingen (of in Rieu's geval spelen), maar daar is het dan ook mee gezegd, hun muziek laat je koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor Antwoordman, hij heeft echt wel de juiste opleiding gevolgd en op muziekgebied goede papieren behaald. En hij kan echt wel goed vioolspelen.
De reden dat hij van die simpele stukken speelt is gewoon een marketingstragegie!
Mensen die in een klassiek orkest spelen, kijken neer op André Rieu.. Het soort muziek dat hij speelt, is in oorsprong bedoeld als entertainment (volksvermaak).. En daar slaagt André Rieu goed in, dus wat dat betreft kan je hem een goede violist noemen..

Toegevoegd na 7 minuten:
Hij speelt de muziek zoals die bedoeld is.. dus is hij een goede violist..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
André wordt geboren in Maastricht als oudste zoon in een muzikaal gezin van 6 kinderen. Al op vijfjarige leeftijd leert André viool spelen. Jaren later sluit hij zijn studie aan het Brusselse conservatorium af met een eerste prijs. Dus je vraag of André Rieu een goede violist is kan ik alleen maar beamen met JA!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is zeker een goed entertainer. Om te beoordelen of hij een goed violist is zal ik andere dingen van hem moeten horen, maar ik denk niet dat hij daar nu de tijd voor heeft om het alleen al bijvoorbeeld in te studeren.

Zijn genre spreekt me niet aan, maar ik vind bijvoorbeeld opera ook niets, terwijl een operazangeres misschien fantastisch kan zingen, in de populaire muziek bakt ze er dan niets van, dus wat is goed?

Al met al: hij is zeker niet slecht, en heeft een goed team om zich heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieu is kundig, en in die zin goed. maar hij is niet verniewend en geen echte virtuoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
André Rieu is een geweldige entertainer.
Hij weet exact wat de mensen willen en bereikt daar een miljoenenpubliek mee. Goed in het gehoor liggende klassieke muziek in combinatie met een groot orkest, fenomenaal decor, alle toeters en bellen en een ongekende allure en uitstraling geven André een bijna heldenstatus.
Ik ben eens naar een concert geweest wat qua show dus inderdaad een belevenis is. Zijn vioolbijdragen zijn slechts bijzaak en zo te horen niet meer dan gemiddeld,
maar dat interesseert echt geen mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij heeft veel gestudeerd
en is een prima violist en entertainer.
hoort bij de wereldtop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een muzikant niet zo gemakkelijk het predicaat 'goede violist' geven zoals je dat bij sporters kunt. Bij sporters kun je hun prestaties meten, bij musici niet. Je kunt wel meten hoe virtuoos iemand kan spelen (bijv. zoveel nootjes per seconde), hoeveel concerten iemand geeft, hoeveel fans iemand heeft, maar dat maakt een muzikant niet per definitie goed. Muziek is namelijk het communiceren van emotie. En misschien is dat wel het enige criterium voor een goede muzikant: hij/zij die middels muziek emotie weet te communiceren.