Wie heeft improvisatietips voor het spelen van blues op de piano?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Jammen met andere muziekanten en uit proberen.
Steeds weer terug laten komen (codec) van een thema, solo`s componeren, tempowisselingen, gewoon doen dus.
Luisteren naar je grote idolen hoe zij het doen.
Verbeteren van je techniek (gebruik van triollen of andere figuren)
En een van de belangrijkste zaken is, gebruik je creativiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De bluestoonladder heeft volgens mij 6 tonen. De afstand tussen de tonen is als volgt:

Tussen de 1e en de 2e: 3 halve noten
Tussen de 2e en de 3e: 2
Tussen de 3e en de 4e: 2
Tussen de 4e en de 5e: 3
Tussen de 5e en de 6e: 2

Dus voor de C-toonladder:
c es f g bes c

Of om het met intervallen te zeggen vanaf de grondtoon:
kleine terts, kwart, kwint, septiem en weer octaaf.

Deze tonen kun je gebruiken wanneer je tijdens een blues gaat improviseren. Als je het maar uit je hoofd laat om een grote terts te spelen! B.B. King liet muzikanten die dat deden subiet verwijderen uit zijn band.

Blues is eigenlijk voor gitaar bedoeld, omdat je de snaren lekker kunt buigen. Om dat effect een beetje na te bootsen, slaan veel pianisten de halve toon eronder heel even aan voordat ze de eigenlijke toon spelen. Dus niet gewoon een G aanslaan, maar de fis en dan je vinger heel snel naar rechts laten uitglijden op de G.

Vaak kun je dat heel goed gebruiken als je tweestemmig speelt. Als je bv. de G Bes als interval aanslaat, kun je de G bij de fis beginnen, zoals dat hierboven staat.

Probeer niet meteen hele melodiezinnen achter elkaar te spelen, maar las pauzes in. Dus eerst 4 tonen (C Es F G)
een maat wachten, en dan de volgende (G F Es C Es C). Herhaal die 2 'zinnetjes' als het thema naar een volgend akkoord gaat. Bedenk allerlei korte melodiezinnetjes (riffs noemen ze dat ook wel) die lekker klinken. Luister veel naar bluespianisten. Speel een paar van die sublieme riffs na. Let op bij welke akkoorden die riffs worden gebruikt en pas ze zelf toe.

Nah, dit zijn maar een paar tips, hopelijk heb je er wat aan. Veel plezier ermee en hopelijk krijg je de blues-feeling vanzelf wanneer je je erin verdiept. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral; veel improviseren en dus luisteren naar anddere muzikanten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zing 'n solo (tegenmelodie op de melodie) neem dit op en speel 't na, als je dit regelmatig doet wordt je er steeds handiger in.
Succes