hoe blijf ik in rythme bij gitaar spelen?

Ik speel al een jaar gitaar en ik kan ondertussen al aardig wat nummers. Oa Whole Lotta Rossie van AC/DC of Brown Sugar van the Stones.

Nu is mijn grootste probleem om mee te spelen met de nummers. Zodra ik het nummer afspeel kan ik gewoon niet in de maat blijven. Terwijl ik juist zonder muziek geen enkel probleem heb met de akkoorden en licks.

Ik heb op youtube gekeken maar ik snap er niet veel van. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat nou goede basis technieken zijn om met nummers mee te spelen zonder uit de maat te gaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed naar de maat luisteren. Als je alleen speelt hoor je je afwijking niet ;).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En gewoon veel oefenen. Heel lang en heel veel, tot je het sneller kan dan het originele liedje en de grepen kan dromen. Oefenen met blind spelen kan je ook helpen want als het spelen vanzelf gaat kan je makkelijker multitasken. Je moet ook gewoon wennen aan het spelen op de maat, want nu word die voor jou bepaald en eerst had jij het voor het zeggen. Muziek maken draait ook om tellen. Samen spelen is nou eenmaal intensiever dan alleen spelen. Met de nadruk op blind oefenen ;D (pas nadat je het liedje goed beheerst. Maar op dat punt ben je zo te zien.)

Antwoorden (2)

Oefen zelf (zonder youtube) met een metronoom. Oefen zo lang mogelijk dat je op de maat speelt. Je kan zelf het bpm vinden op internet van de nummers die je mee wilt spelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
luister de muziek eens een keertje zonder gitaar er bij, als ik een nummer moet spelen lukt het mij in het begin ook niet. Maar uiteindelijk kan ik de muziek 'aanvoelen'