Moet je 'normale' gitaar spelen om bas te leren spelen?

Ik wil graag basgitaar leren spelen. Ik speel echter geen 'normale' gitaar. Is dat een vereiste om bas te leren? Moet je eerst gitaar leren om bas te kunnen spelen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb eerst iets van 10 jaar bas gespeeld voordat ik aan gitaar begon. Zijn twee verschillende instrumenten en staan los van elkaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Moordigger Bas en gitaar zijn in mijn ogen juist ontzettend verwant, en zolang je akkoordgrepen er buiten houdt ook qua spelen vrij vergelijkbaar. Een gitaar en een trompet zijn verschillende instrumenten en staan los van elkaar. Als je al gitaar kan spelen is over stappen naar bas natuurlijk wel even wennen, lijkt me, maar de basics zijn allemaal hetzelfde. Ik zou niet weten hoe ik een E op een trompet moest blazen, maar omdat ik gitaar speel weet ik wel hoe ik dat op een bas moet doen. Zeg eens dat je geen voordeel had bij het leren van gitaar na 10 jaar bas spelen.

Het beste antwoord

De opbouw in stemming en tonen is hetzelfde bij bass en gitaar. Het verschil is dat bass maar 4 snaren heeft en gitaar 6. Dus bij bass ontbreken de onderste 2. Je zou ze prima tegelijk kunnen leren met een plectrum, met de vingers spelen doe je wel anders bij beiden.

De bass is over het algemeen eenzijdiger, tenzij je gaat slappen (het unieke voordeel van bass spelen). Voor het creëren van melodieën is oefenen op een gitaar heel geschikt. Bij gitaar zijn de mogelijkheden eindeloos.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, je kunt direct met bas beginnen.