Hebben paarden, of dieren in het algemeen, gevoel voor de maat in marsmuziek?

Net weer de Radetskymars gehoord op de tv. Ik weet dat ze bij showprogramma's paarden op die muziek laten stappen. Doen die dieren dat, nadat het ze aangeleerd is, ook uit zichzelf of blijven ze in de maat door stakker commando's?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
2.4K
Poet
8 jaar geleden
Deze hond wel
https://www.youtube.com/watch?v=MEa8kiSS8Jo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hé wat leuk. Ik herinner me nu trouwens dat ik papegaaien ook heb zien meewiegen op muziek, dus er zijn wel dieren die spontaan meedoen op de maat van de muziek.

Het beste antwoord

Heel vaak (zeker in een bijvoorbeeld een circus) is het de dirigent die zorgt dat er in de maat van het stappen wordt gespeeld.
Het orkest volgt dus de paarden en niet andersom!

De paarden is natuurlijk wel geleerd op een bepaalde manier te lopen, maar de finishing touch komt van de dirigent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat betreft paarden heeft Anky van Grunsven daar een goed antwoord op:
"De gedachte dat een paard net als een danser zelfstandig op de muziek reageert, is een illusie. Niet het paard beweegt uit zichzelf synchroon met de muziek, maar de muziek wordt nauwkeurig aan het bewegingsmechanisme van het paard aangepast. Van dat mechanisme wordt in een tijdsbestek van vijf-en-een half tot maximaal zes minuten een variëteit aan bewegingen geëist. De drie basisgangen stap, draf en galop, de passage (de 'verheven' draf), de piaffe (de pas op de plaats), de changementen en de zijwaartse bewegingen (appuyementen) hebben elk een eigen maat en snelheid die weer van paard tot paard verschilt".

Er wordt dus echt per paard uitgezocht welke composities precies bij diens bewegingen passen, en op nauwkeurig aan elkaar geplakte muziekfragmenten wordt dan de choreografie geschreven. Paarden reageren wel op muziek, maar niet door zich aan de maat daarvan aan te passen. De muziek wordt aangepast aan het paard.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Met alle respect, maar zeg jij nu niet met heel veel woorden precies hetzelfde als hierboven al staat?
Amadea
8 jaar geleden
Nee, want ik lees in jouw antwoord dat de dirigent ervoor zorgt dat de muziek gelijkloopt met de maat van het paard. Terwijl ik schrijf dat de choreograaf de beweging van het paard aanpast aan de muziek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel geen ingewikkelde show bewegingen. Ik vraag me af of bv een paard, dat als hij achter een muziekkorps dat marsmuziek speelt aan moet lopen, vanzelf in de maat gaat lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea: Als jij stelt: "Niet het paard beweegt uit zichzelf synchroon met de muziek, maar de muziek wordt nauwkeurig aan het bewegingsmechanisme van het paard aangepast" dan zag je m.i. precies hetzelfde als Gesp: "de dirigent die zorgt dat er in de maat van het stappen wordt gespeeld." Wie de muziek aanpast is niet relevant. Wel dat paarden dus geen gevoel voor maat hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag
Nee, die paarden achter het muziekkorps gaan niet in de maat lopen.
Amadea
8 jaar geleden
Behalve dus wanneer het tempo van de gespeelde muziek toevallig aansluit bij het eigen tempo van het paard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is volgens mij géén toeval @Amadea. De muziek wordt toch door de dirigent AANgepast aan het tempo van het paard. Anders zou de dirigent geen maat kunnen houden.
Nee. Voor zoogdieren als paarden is geur veruit het belangrijkste zintuig, op afstand gevolgd door zicht. Hun gehoor is er in de eerste plaats op gericht roofdieren op te merken en heeft niets met gevoel voor ritme te maken. Dat kan er ook niet door mensen worden ingefokt omdat huisdierwording van wilde dieren uitsluitend berust op het wegfokken van eigenschappen en niet of nauwelijks op het infokken van nieuwe eigenschappen.