Hoe zet ik opnames van mijn piano over op mijn computer?

Ik heb een digitale piano (Oostendorp P1) en ik zou graag een opname over willen zetten op mijn computer. Ik heb mijn piano met mijn laptop verbonden met een kabel, maar het lukt mij niet om bestanden over te zetten op mijn computer. Ik zie ook geen mapje op mijn computer verschijnen oid.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb mijn piano met mijn laptop verbonden met een kabel, Welke kabel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je niet het geluid af laten spelen en dat via een audio kabel naar je laptop sturen. Dus niet via USB kopieren, maar via audio overnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je een opname gemaakt, die opgeslagen is in het geheugen van de Piano ? Dan zal deze op de piano zelf afspelen dmv MIDI. Sluit je echter de piano aan op je PC (uiteraard wel met MIDI-adapter en evt aanvullende software), dan zal de opname afgespeeld worden mbv de geluidskaart in de PC (en dat is dus NIET de pianoklank van je eigen piano ! ) Dus wil je de originele klank van je piano, dan zul je gebruik moeten maken van de audio-aanslutingen op die piano (indien aanwezig), om de opname mbv line-in op de geluidskaart + aanvullende software op je PC te kunnen converteren naar bijv. MP3 formaat..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+compris Idd, grote kans dat er geen audiobestand is opgeslagen maar een MIDIbestand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
aanvullende software op je PC te kunnen converteren naar bijv. MP3 formaat.. Neuh joh gewoon lekker WAV/PCM laten. MP3 is zonde als het niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@oebiedoebie Het is geen (slechte) tip, het is een oplossing. Kwestie van goed lezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@oebiedoebie ?
Originele klanken krijg je alleen als je de MIDI-aanslagen door de audio module van de piano gooit. Als losse MIDIfile buiten de piano heb je er juist niks aan. Een audio opname maken is een prima oplossing, alleen zou ik wel WAV-opnames maken (ipv MP3). Als je de MIDIfile uit de piano haalt heb je juist alleen maar kans op iets wat wel dezelfde melodie is, maar niet dezelfde klank. De oplossing van compris is dus prima, met een kanttekening op MP3. " Originele klanken kunnen alleen d.m.v. MIIDI, zoals het gespeeld is klinkt het" Als je dat zegt weet je niet wat MIDI is. De grap van MIDI is dat je dezelfde noten juist heel anders kan laten klinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als vrager een audio-opname hebben buiten de piano welke exact zo klinkt als het afspelen van een opname op de piano. Is een audio opname de meest voor de hand liggende oplossing.

Het beste antwoord

Door gebruik te maken van een audiokabel en software om audio op te nemen. Dus met de line out (tulp?) naar mini jack naar je laptop. En dan een programma als audacity gebruiken voor een audio opname.

In je piano staat een MIDI bestand, dat is alleen maar de notenpartij los van de klank. Net zoals je alleen maar in theorie weet hoe een stuk klinkt als het op schrift staat, maar er pas echt geluid aan komt als je het (af)speelt. Die data overzetten zou dus resulteren in steeds een andere geluid afhankelijk van het instrument welke je kiest in de software. Je zou dan zelfs gitaargeluid in kunnen stellen. Of een rits stemsamples.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://bestel.nl/images/Audio-Video/Audiokabel/audio_kabel_jacktulp425.jpg

Waarschijnlijk de kabel die je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Die USB aansluiting is bedoeld voor MIDI, en met een DAW(Digital Audio Workstation) neem je dan je gespeelde nootjes op. Hiervoor moet je wel een beetje goeie audiokaart hebben (denk aan ASIO) om zo klein mogelijke latentie tijd te hebben tijdens je opname/spel. Gezien je USB -> Laptop gaat acht ik deze kans erg klein dat je niet kan spelen zonder die vertraging(=rete irritant) Ik zag ook dat die piano midi-out heeft, en met een midi-adapter -> laptop haal je misschien kortere latentie tijden. Zie blz.12 in link.